01:39|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 03 آبان 1400 - 11:03
کد خبر: 17112
نفس دومین دریاچه شور جهان بریده شد؛

احیای دریاچه ارومیه به رویایی دست نیافتنی تبدیل شد!

این روزها دریاچه ارومیه در حال خشک شدن و نابودی است. دومین دریاچه شور جهان طعم تلخ نابودی را می‌‌چشد و می‌‌توان به یقین ادعا کرد که در حال جان دادن است و انگار داستان احیای دریاچه ارومیه به روایی دست نیافتنی برای مردم این منطقه تبدیل شده است.
احیای دریاچه ارومیه به رویایی دست نیافتنی تبدیل شد!

سرویس اجتماعی باریش نیوز، سرنوشت دریاچه ارومیه، در سال‌ های اخیر مایه نگرانی عمیق کارشناسان محیط زیست بوده است. پس از سال‌ ها هشدار به مقامات مسئول درباره شرایط وخیم زیست محیطی دریاچه ارومیه، امروز حتی بسیاری از خوش‌بین ترین کارشناسان نیز از بهبودی اوضاع این دریاچه قطع امید کرده اند.

در این میان، پس از بازگشت وضعیت دریاچه ارومیه به شرایط کم آبی و بحران، معیشت  میلیون ها نفر مردم منطقه به خطر خواهد افتاد.

بر اساس شواهد بدست آمده به دلیل بحران کم آبی حاکم بر دریاچه ارومیه جزایر 9 گانه این دریاچه بطور کلی ازبین رفته و از طرف دیگر شوری آب به اندازه ای رسیده که آرتمیا تنها موجود زنده و سخت پوست این دریاچه نیز درحال نابودی و انقراض است.

با توجه به کاهش بارندگی ها طی یکسال گذشته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وضعیت این دریاچه در حال خشک شدن و نابودی قرار گرفته و این امر موجب نگرانی عمیق کارشناسان محیط زیست شده است؛ بطوریکه برخی  از کارشناسان دیگر هیچ امیدی به بهبودی اوضاع این دریاچه ندارند.

شاید در حال حاضر کسی متوجه فاجعه خشکی دریاچه ارومیه نباشد اما در آینده‌ای نه چندان دور، هزاران هزار میلیارد دلار باید هزینه کردتا بتوان جلوی فاجعه‌هایی را که نابودی اکوسیستمی مانند دریاچه ارومیه به بار می‌آورد، گرفت.

 متاسفانه به علت نبود زیر ساخت‌های لازم، آب این دریاچه هر روز کمتر و کمتر می‌شود. بنابر اعلام سازمان محیط زیست90 درصد دریاچه از بین رفته است.


به گفته بسیاری از کارشناسان افزایش میزان شوری آب دریاچه ارومیه و رسیدن آن به حد فوق اشباع مرگ و میر پرندگان در نتیجه رسوب نمك بر روی بال و پر و بدن آنها و نهایتا عدم قدرت جابجایی و تغذیه، پدیدار شدن زمینهای شوره زار در نواحی پست اطراف دریاچه و سواحل جزایر، از بین رفتن جزایر نه گانه پارك ملی، كاهش جمعیت و عدم زادآوری پرندگانی مثل فلامینگو و پلیکان سفیبد، كاهش مهاجرت پرندگان به زیستگاه پارك ملی دریاچه ارومیه، از بین رفتن و نابودی آرتمیا تنها موجود زنده در دریاچه و همچنین بلوری شدن نمك و تشكیل لایه‌های ضخیم نمكی در كف و بستر دریاچه مهمترین مشكلات كنونی این دریاچه است و عدم توجه به این معضل بزرگ عواقب جبران ناپذیری را برای میلیون ها نفر از ساکنان این منطقه به بار خواهد آورد؛ ولی انگار گوش شنوایی برای این بحران پیش آمده در منطقه وجود ندارد!





 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید