05:59|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 29 مهر 1400 - 08:59
کد خبر: 17103
یادداشت:

پایین آمدن سن اعتیاد، جامعه را با خطر جدی رو به رو ساخته است

اعتیاد ، واژه ای که چندین سال است به عنوان معضلی جدی گریبان گیر جامعه شده است. علاوه بر اینکه مصرف مواد مخدر در جامعه به شدت افزایش یافته است، از سوی دیگر سن مصرف این مواد به شدت کاهش یافته و کودکان و نوجوانان را نیز با این بحران درگیر کرده است که نیاز به رسیدگی جدی مسئولان و مراقبت خانواده ها را خواستار می باشد.
پایین آمدن سن اعتیاد، جامعه را با خطر جدی رو به رو ساخته است

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روز ها افزایش استفاده از تلفن های همراه و فعالیت در فضای مجازی موجب شده است که نوجوانان و کودکان بدون نظارت خانواده ها در فضاهایی قرار گیرند که راه را برای استفاده از مواد مخدر و اعتیاد آسان ساخته و این اتفاق که مصرف مواد مخدر در بین افرادی با سنین کم روز به روز در حال افزایش می باشد تبدیل به بحرانی شده است که هم خانواده ها و هم جامعه را با نگرانی جدی مواجه کرده است.

نوجوانان و جوانان به علت سن حساس و دوره بلوغشان با مشکلات و چالش های مختلفی مواجه می باشند ،جبران نیازها و کمبودها، دستیابی به هیجان، رسیدن به استقلال کاذب، کاهش نظارت خانواده بر نوجوان و جوان، همنشینی با دوستان و آشنایان نا مناسب، عدم توانایی نه گفتن، تشویق نوجوانان در شبکههای اجتماعی به مصرف مواد، فقر، استرس، شکست در هدف، مشکلات درسی و اجتماعی، مسائل احساسی و ناکامی یا برای جبران تنهایی خود و فرار از مشکلات خانوادگی و فشار های روانی به سمت اعتیاد به مواد مخدر می روند و در مسیری قدم برمی دارند که بازگشت از آن به سادگی نمی باشد و همین دشواری راه بازگشت بسیاری را از ترک اعتیاد منصرف ساخته و در باتلاق اعتیاد نگه می دارد.

مصرف مواد مخدر و عادی انگاری اعتیاد در جوامع مختلف و فرهنگ سازی نادرست آن در جامعه ما موجب شده است که آسیب های اجتماعی و انحرافات اخلاقی بسیاری در میان سنین مختلف به ویژه کم سن و سالان پدید آید که هم از لحاظ اجتماعی و هم روانشناختی نیاز مبرمی به تامل ،بررسی و رسیدگی دارد.

اعتیاد زنان مسئله مهم دیگری است که رواج آن در جامعه به شدت مشکلات فراوانی به وجود آورده است و خطرات ایجاد شده از اعتیاد زنان بیشتر از مردان می باشد. تزریق مواد و به دنبال آن خطر انتقال بیماری های مختلف، افزایش بزهکاری ها،طلاق و پرورش فرزندان در مکان های پرخطر ونگاه ها و برچسبهای منفی از سوی جامعه و … از مواردی است که اعتیاد زنان به وجود می آورد.

علاوه بر گرایش کودکان زیر 10 سال و نوجوانان زیر 18 سال به مواد مخدر، تهیه این مواد و دسترسی به آن بسیار آسان شده و به راحتی در ملع عام و در اختیار همگان قرار داده می شود. پارک ها، مکان های پرجمعیت و مهم تر از همه این موارد در کتابخانه های عمومی در میان محصلانی که استرس دارند ، با وعده کاهش استرس و افزایش هوش ، فروش مواد مخدر به شدت رواج یافته است و اگر این بحران ساده تلقی شود و به صورت جدی از آن جلوگیری نشود ، دامن آن گسترده تر شده و غیر قابل کنترل می شود.

خانواده ها باید در این روز ها که استفاده از فضای مجازی و تجمع هم سن و سالان در یک محیط مجازی به شدت افزایش یافته، بیشتر مراقب فرزندانشان باشند و آنها را در این برهه سنی خاص و حساس تنها رها نکنند.




شهرزادجمالی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید