02:22|چهارشنبه, فروردین 29 ,1403
تاریخ انتشار: 22 مهر 1400 - 12:33
کد خبر: 17070
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد:

توزیع برنج وارداتی برای کاهش نوسانات قیمت

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: به زودی برای مدیریت التهاب و نوسانات قیمت برنج، مقادیری از برنج‌های وارداتی در بازار توزیع می‌شود.
توزیع برنج وارداتی برای کاهش نوسانات قیمت

پایگاه خبری باریش نیوز به نقل ازخبرگذاری صداوسیما، احد آزادی خواه در خصوص افزایش نامتعارف قیمت برنج تصریح کرد: این موضوع در جلسه‌ای با رئیس کمیسیون کشاورزی و مسئولان دستگاه‌های مرتبط بررسی شد، سه متغیر عامل اصلی گرانی این محصول است؛ علاوه بر افزایش قیمت جهانی کالا‌های اساسی، از یک سال گذشته ارز اختصاصی به نهاده‌های کشاورزی از ارز ترجیحی به ارز نیمایی تبدیل شده که این موضوع در افزایش فزاینده قیمت‌ها بسیار نقش داشته است.

وی خشکسالی را عامل دیگر گرانی قیمت برنج دانست و افزود:کشور سالانه به ۳ میلیون تن برنج نیاز دارد، اما ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید داریم که با وجود خشکسالی‌ها این کمبود باعث نوسان قیمت برنج در بازار و ایجاد التهاب می‌شود، در عین حال کمیسیون کشاورزی به جد به دنبال مدیریت نوسان قیمت برنج است؛ باید واردات برنج و قیمت آن در بازار به شکلی کنترل شود که کشاورزان دچار ضرر و زیان نشوند.

آزادیخواه ادامه داد: واردات نیاز به مراقبت‌ها و محدودیت‌هایی دارد، نباید به تولیدکننده داخلی آسیب برسد، نمی‌توان به خاطر وجود یک التهاب در بازار به جای مدیریت وضعیت سریعاً به دنبال واردات رفت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفت: روز گذشته با حضور مسئولان گمرک، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بنادر جلسه‌ای در این باره داشتیم؛ طبق آخرین آمارها، هم اکنون در بنادر کشور حجم انبوهی از برنج وارداتی آماده ترخیص وجود دارد که به محض انجام کار‌های مقدماتی وارد بازار می‌شود، این حجم از برنج وارداتی می‌تواند بازار را به تعادل برساند، اما واردات تنها راه علاج قیمت برنج نیست.

وی افزود: در فصل برداشت برنج نباید بازار داخلی را با واردات ملتهب کنیم، اما امسال به دلیل مدیریت نوسانات قیمت و افزایشی که سودش هرگز به جیب تولیدکننده نرفته و منجر به ضرر مصرف‌کننده شده است؛ درصدد هستیم تا مقادیری از برنج‌های وارداتی را به زودی وارد بازار کنیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید