14:24|یکشنبه, اردیبهشت 30 ,1403
تاریخ انتشار: 12 مهر 1400 - 13:37
کد خبر: 17037
یادداشت:

تکدی گری معضلی گریبان گیر برای شهر ارومیه

وضع اقتصادی حاکم در جامعه باعث به وجود آمدن تعداد زیادی از متکدیانی شده است که با وجود داشتن توان برای کار کردن ، به دنبال گدایی از مردم بوده و خود را به ناتوانی می زنند. این افراد باعث به وجود آمدن بحران در جامعه شده است که عدم رسیدگی به آنها صدای اعتراض مردم را بلند کرده است.
تکدی گری معضلی گریبان گیر برای شهر ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز ، تکدی گری در جامعه به عنوان یک آسیب اجتماعی جدی شناخته شده است که باعث پدید آمدن مشکلات اجتماعی و بحران های اساسی در جامعه شده است اما با این حال همچنان  زنان و دختران با مظلوم‌نمایی وبه آغوش گرفتن نوزاد و کودکی یا با بیمار نشان دادن خودشان سعی دارند ترحم دیگران را به خود جلب کنند و درآمد خود را از مظلوم نمایی به دست آورند.

کودکانی که همراه بزرگ تر ها به گدایی در سنین پایین می پردازند ، در بزرگسالی بر اساس تربیتی که از کودکی داشته اند به دزدی و دیگر جرم ها روی می آورند و این معضل در جامعه ، باعث افزایش بزهکاری و اعتیاد و دیگر آسیب های اجتماع در جامعه می شود.

گلایه شهروندان ارومیه از سلب آرامشی است که متکدیان با زدن زنگ درب منزلشان و به همراه داشتن کودکان باعث آن می شوند. آزار کودکان و مجبور کردن آنها به تحمل سرما و گرمای شدید و تنفس کودکان کوچک در آلودگی هوا و اگزوز ماشین ها جرم بزرگی است که این افراد برای به دست آوردن پولی برای خودشان یا باند های بزرگ تر مرتکب می شوند که در بیشتر اوقات باعث ابتلا کودکان به بیماری های مختلف و یا حتی مرگ آنها می شود.

 تکدی‌گری در میان برخی از افراد تبدیل به شغل ثابت و دائمی شده است که از سوی باند های مختلف برای به دست آوردن پول هنگفت به میان مردم فرستاده می شوند و یا معتادانی هستند که برای به دست آوردن پول لازم برای تهیه مواد خودشان ، خود را به ناتوانی زده و از دیگران پول طلب می کنند.

در این میان باید بر این نکته اساسی هم باید اشاره کرد که در این روز ها همه گیری ویروس کرونا باعث نگرانی مردم شده است و تلفات جانی فراوانی به بار آورده است، افزایش گدایان در شهر و زندگی در محیط آلوده خیابان ها نگرانی ها را از گسترش این بیماری افزایش داده است که رسیدگی و توجه مسئولان شهری را می طلبد.

این معضل در شهر از توجه و محبت مردم افزایش می یابد و از کنترل خارج می شود ، شهروندان ارومیه ای با دیدن متکدیان سر چهار راه و پیاده روهای خیابان های پرتردد، ترحم کرده ومبلغی را به آنها می دهند و همین محبت بی جا به این افراد باعث افزایش و ایجاد زمینه برای جولان دادن آنها می شود. 

تکدی گری همان شکست عزت نفس است که مردم با کمک به این افراد باعث می شوند آنها عزت نفس خود را شکسته و توان کار کردنشان را نادیده بگیرند و با نشان دادن ناتوانی خود دست به اموال دیگران بزند.


سوالی که در این میان به وجود می آید این است که آیا تمهیدات لازم برای جمع آوری و کاهش تکدی گرایان نتیجه بخش وده و ثمره ای داشته یا خیر؟ آنطور که شواهد نشان می دهد هر روزه این افراد و گروه ها افزایش می یابند و دست و بالشان برای پیاده کردن روش های جدید بازتر شده است و این اتفاق در جامعه نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی می باشد، با مجازات و دستگیری این افراد که سهم کوچکی از این هرم ها هستند ، نتیجه مطلوبی به دست نمی آید.

در پایان باید گفت که انتظار می رود مسئولان ذیربط و نهاد های مربوطه در راستای ساماندهی متکدیان برنامه هایی را اجرایی کنند تا بیش از این شاهد افزایش آسیب های اجتماعی و بحران های حاصل از تکدی گری در شهر نباشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید