15:43|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 08 مهر 1400 - 13:42
کد خبر: 17022
یادداشت:

اثر مخرب نزاع خانواده ها برآموزش دانش آموزان

روحیه حساس و تاثیر پذیر کودکان به خصوص در دوران مدرسه باعث شده است هر گونه نزاع و درگیری و اختلاف بین اعضای خانواده باعث افت تحصیلی و ابتلا به افسردگی و استرس در کودکان شود.هنگامی که میان اعضای خانواده نزاع و درگیری باشد وخانه همان صمیمیت و آرامش را نداشته باشد ، تمرکز و آرامش کودکان آن خانه به هم می ریزد و با مشکل اساسی رو به رو می شود.
اثر مخرب نزاع خانواده ها برآموزش دانش آموزان

سرویس اجتماعی باریش نیوز ، بی توجهی خانواده ها به تحصیلات و حال روحی کودکان باعث شده است با هر اختلاف و نزاعی در خانه ، کودکان دچار تشویش فراوانی شوند و به درس خواندنشان لطمه وارد شود. کودکان بیشتر از بزرگتر ها در خانه از این شرایط تاثیر می پذیرند،چون روحیه حساسشان از یک سو و از طرف دیگر چون درک کمتری نسبت به بقیه اعضای خانواده از شرایط پیش آمده دارند ، آن ها را با این نگرانی ها بیشتر درگیر می کند.

طلاق از مهم ترین عواملی است که بر انگیزه درس خواندن دانش آموزان تاثیر می گذارد، جدایی پدر و مادر از یکدیگر و بلاتکلیفی کودکان که از این پس با شرایط جدید چگونه خود را وفق دهند مزید بر علت شده است که شاهد آن باشیم که دانش آموزان زرنگ و درس خوان مدارس افت تحصیلی کرده و دیگر انگیزه ای برای درس خواندن نداشته باشند.

مشکلات مالی و عدم توان تامین مخارج تحصیل و به دنبال آن کار کردن کودکان در سنین پایین و تبدیل شدن کودکانی که تا دیروز درس میخواندند به کودکان کار از دیگر دلایل ترک تحصیل آنها می باشد که روز به روز این معضل جدی به یک بحران اساسی در جامعه تبدیل می شود.

شیوع بیماری کرونا باعث شد خیلی از خانواده ها عزیزان خود را از دست بدهند و ابتلا خانواده به بیماری و پرستاری کردن از آنها و نگرانی که در جو خانواده به وجود آمد وغم از دست دادن پدر یا مادر یا یکی از اعضای خانواده باعث افت تحصیلی و آسیب به درس خواندن کودکان شود.

البته باید این مورد را نیز متذکر شد که فقط بحران های روحی روانی و مشکلات باعث آسیب به تحصیل فرزندان نمی شود ، بلکه مهمانی ها ، فعالیت های دیگر خانواده ها و مسافرت های بی موقع آنها و بی توجهی خانواده ها به تحصیل فرزندانشان  که منجر به غیبت طولانی مدت دانش آموزان از کلاس درسشان می شود هم باعث آسیب به درس خواندن آنها شده و از درسشان دورتر می کند.

در این بازه زمانی که شیوع کرونا باعث بسته شدن مدارس شده و آموزش به صورت مجازی صورت می گیرد ، رسیدگی خانواده ها به تحصیل فرزندانشان از نیاز های مهم حال حاظر آموزش می باشد اما مشکلات به وجود آمده در بین خانواده ها و اختلاف های بینشان علاوه بر دانش آموزان خودشان را نیز درگیر کرده است و این امکان از آنها سلب شده است که بتوانند به تحصیل و تکالیف فرزندانشان رسیدگی کنند و زمان کافی برای وقت گذراندن با فرزندانشان داشته باشند.

 در پایان روی سخن با خانواده ها می باشد که توجه بیشتری به حال روحی فرزندانشان داشته باشند و مراقبت های لازم را لحاظ کنند تا شاهد ابتلا کودکان خود به افسردگی و اضطراب نشوند و همچنین تایم کافی را برای فرزندانشان برنامه ریزی کنند تا بتوانند در تحصیل و انجام نکالیف دانش آموزان کمک و رسیدگی کنند.




شهرزاد جمالی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید