15:59|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 31 شهریور 1400 - 11:00
کد خبر: 16985
یادداشت:

اعتیاد ، دامی همیشگی در کمین جوانان

معضل جدی و اساسی اعتیاد که این روزها گریبان گیر شهر های مختلف شده ، کلانشهر ارومیه را نیز بی بهره نگذاشته است و سن وسال هم نمی شناسد از نوجوان گرفته تا پیر همه را با خود همراه کرده است و به مراتب مشکلات امنیتی، اجتماعی، بهداشتی و روانی در جامعه و در بین خانواده ها پدید آورده است.
اعتیاد ، دامی همیشگی در کمین جوانان

سرویس اجتماعی باریش نیوز ، امروزه با گسترش ارتباطات و فضای مجازی که در اختیار تمامی گروه های سنی می باشد ، امکان تبلیغات مصرف مواد مخدر و زیبا جلوه دادن اعتیاد بسیار راحت تر شده است ، تبلیغ مصرف مواد برای کاهش استرس ، تقویت حافظه با استعمال دخانیات و همچنین پیشنهاد مصرف مواد مخدر برای موفقیت در کنکور ، از جمله تبلیغاتی است که این روز ها گریبان گیر نوجوانان و جوانانمان شده است که نمی دانند فقط شروع مصرف دست آنها است و نمی توانند به راحتی از باتلاق اعتیاد خارج شوند.

گاهی نیز افرادی که می خواهند ره صد ساله را در یک شب طی کنند و پول کلانی به دست آورند به دنبال فعالیت در زمینه فروش مواد مخدر هستند و جذب باند هایی می شوند که در قبال معتاد کردن جوانان پول خوبی به دست می آورند.
 
در این میان باید به این نکته بسیار مهم اشاره کرد که این معضل دختران جوان و زنان را نیز درگیر خود کرده و بی توجهی خانواده ها به دختران جوان و نوجوان می تواند در افزایش این مشکل نقش فراوانی داشته باشد و برای جامعه و نسل های بعدی و آینده جامعه مشکلات فراوانی به وجود آورد.

نمی توان میزان آسیب پذیری آنها را نسبت به مردان نا دیده گرفت. از آسیب هایی که اعتیاد در دختران و زنان می تواند بر جامعه وارد کند می شود به خطر ابتلا به بیماری های مختلف و امکان انتقال آن به دیگران، افزایش میزان بزهکاری و بر هم خوردن نظم کانون خانواده و... اشاره کرد.

افزایش میزان سوءاستفاده‌های جنسی در میان معتادان به ویژه دختران و زنان، ابتلا و انتقال بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت ، افسردگی وخودکشی، عدم میل به تشکیل خانواده و افزایش آمار طلاق، نادیده گرفتن کانون خانواده و افزایش میزان خشونت و نزاع های مخرب در جامعه، کاهش میزان اعتماد به جوانان در جامعه و در بین خانواده ها، اعتماد به افراد نا مناسب و ترک خانه و ... تنها بخشی از آسیب‌هایی است که مصرف مواد مخدر در جامعه به وجود می آورد.

تخریب و کوچک شمردن جوانان و نادیده گرفتن غرور آنها، جبران کمبود ها و نیاز هایی که دارند، وهم رسیدن به استقلال ، تجربه هیجان کاذب و همچنین عدم نظارت و رسیدگی خانواده ها به خواسته ها و نیاز فرزندانشان و هم نشینی با دوستان و افراد نا مناسب ،فقر و مشکلات اقتصادی و عدم توانایی نه گفتن در مقابل تعارف و پیشنهاد دیگران از عواملی هستند که افراد را به سمت مواد مخدر تمایل می دهد و با چهره زیبا در مشکلات فراوانی غرق می کند. 

ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان و فرصت دهی برای شکوفایی و استفاده از استعداد های آنها می تواند در جلوگیری از میل به مصرف مواد مخدر بسیار مفید باشد و جامعه را از آسیب های اجتماعی که تهدید می کند اندکی محافظت کرد. 

انتظار می رود مسئولان مربوطه توجه بیشتری بر این موضوع داشته باشند و با بی توجهی به معضل بزرگ اعتیاد، در گسترش و قبح زدایی از آن موثر نباشند.
متاسفانه شواهد حاکی از عدم توجه به چنین آسیب بزرگ است ، چون آنطور که مشاهده می کنید امروزه اطلاع رسانی مفیدی در رسانه ها نمی شود و مواد مخدر را برای مردم قابل درک نمی کنند که برخی از آنها چه اندازه می توانند خطرناک باشند که با یک بار مصرف، فرد درگیر اعتیاد شدید می شود.

تبلیغات مفید و موثر در رسانه های مردمی می تواند تاثیرات بسیاری در افراد برای دوری از این مواد گذاشت و با اشاره به آسیب های مخرب و جبران ناپذیر استفاده از این مواد در کاهش آن قدم بزرگی برداشت.


شهرزاد جمالی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید