16:52|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 31 شهریور 1400 - 10:18
کد خبر: 16983
یادداشت:

والدین نگران واکسیناسیون فرزندانشان هستند

در این روزها که همگام با موج پنجم کرونا شاهد افزایش آمار واکسیناسیون شهروندان هستیم، نگرانی والدین از نحوه واکسیناسیون فرزندانشان هرروز بیشتر می شود و به تمام نگرانی ها و فشارهای روانی حاصله از مشکلات زندگی و معیشتشان می افزاید.
والدین نگران واکسیناسیون فرزندانشان هستند

سرویس اجتماعی باریش نیوز ،در دو هفته اخیر روند واکسیناسیون در آذربایجان‌غربی شدت بیشتری به خود گرفته و هر روز بین 20 تا 60 هزار نفر از مردم استان واکسینه می‌شوند. طبق آمار شاهد واکسیناسیون 51 درصدی جمعیت بالای 18 سال در آذربایجان بوده ایم و همین امر باعث می شود با توجه به تجربه ای که از واکسیناسیون اطرافیانمان داریم با عوارضی که واکسیناسیون با خود به همراه دارد آشنا شویم و نگرانی های این چنینی را از خود دور کنیم. با خیال راحت تری به علم و دانش دانشمندان اعتماد کنیم. 

با این همه شاهد نگرانی ها و واکسن گریزی بسیاری از مردم حتی در سنین بالا هستیم که ثمره عدم اعتمادی است که گریبان جامعه امروزمان را گرفته و گویا قصد رها کردن نیز ندارد. اکنون که نوبت به واکسیناسیون نوجوانان جامعه رسیده، نگرانی والدین از واکسیناسیون فرزندانشان به این بی اعتمادی ها دامن زده و خانواده هارا با مشکلات بزرگ و کوچکی روبه رو کرده است. 

با توجه به نظر کارشناسان سیستم ایمنی انسان در بدو تولد با قدرت بسیار بالایی عمل می کند و هرچه که سن بالا می رود با سیری نزولی در قدرت سیستم ایمنی بدن روبه رو می شویم. براساس این گفته می توان گفت قدرت سیستم ایمنی بدن نوجوانان از والدین خود بالاتر است و می توان گفت جایی برای نگرانی واکسیناسیون سنین پایین نداریم. برای اثبات این موضوع می توان به آمار پایین مبتلایان کرونا در سنین پایین و حتی آمار بسیار کم مرگ و میر در این سن اشاره داشت. 

از سویی با شروع سال تحصیلی جدید و نزدیک شدن مهر، سوالاتی در این باره مطرح می شود که آیا می توان یک سال تحصیلی دیگر را نیز به صورت آنلاین گذراند و نوجوانان را به خاطر واکسن گریزی در خانه ها نگه داشت؟ با کمی تامل در مورد مشکلات سیستم آموزش آنلاین در دو سال گذشته به نظر می آید که از هرگونه تاخیر در برگزاری کلاس های حضوری و حتی نیمه حضوری باید جلوگیری شود. آسیب های متعددی که بر پیکره آموزش جامعه امروز وارد شد کافی است و طبق گفته بزرگان جلوی ضرر را از هرکجا بگیریم منفعت است. 

آنچه در این روزها به این جنس نگرانی ها دامن می زند چیزی جز افکار منفی گرا و یک کلاغ چهل کلاغ شدن اخبار کذب در این مورد است که باعث شده نگرانی والدین بیش از پیش باشد در صورتی که طبق گفته های دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درمورد واکسن کرونا برای نوجوانان، واکسیناسیون نوجوانان زیر 18 سال عارضه مهمی در نوجوانان ایجاد نمی‌کند و شاید در تعداد کمی از این گروه سنی به صورت درد در ناحیه محل تزریق، تب و لرز خفیف و سردرد بروز کند.

 از سویی آنچه به این اخبار کذب دامن می زند ناآکاهی و یا کم آگاهی مردم از روند واکسیناسیون و نحوه عملکرد واکسن در بدن خود و فرزندانشان است. آن ها انتظار دارند که تزریق یک دز معجزه به پا کند و آن ها را از هرگونه بیماری و ابتلا مصون کند، این در حالی است که واکسیناسیون فقط به معنای ایجاد شرایط تمرینی برای مقابله سیستم ایمنی بدن میزان و ویروس ضعیف شده کروناست. این موضوع به تنهایی به حجم زیادی از این اخبار کذب مهر بطلان می زند و نگرانی تعداد بالایی از مردم را حل می کند. طبق شواهد بسیاری حتی بعد از واکسیناسیون شما می توانید مبتلا شوید ولی این بار بدن شما در مقابل این ویروس قدرتمند تر عمل خواهد کرد و از مرگ میزبان جلوگیری می کند و آمار مرگ و میر را کاهش می دهد. 

 با توجه به آنچه در مقالات بین المللی سازمان ملل بهداشت مستند شده است و آزمایشات پی در پی دانشمندان در این مورد شاید بهتر باشد به پیشرفت علم و دانش پزشکی تن بدهیم.



فائزه اکبرنژاد

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

مرضیه تروشه
1400/07/02 - 17:11

ممنونم از مطالب مفیدتون

مهران
1400/07/01 - 09:09

آماری هم هست که این واکسنها چند درصد باعث عوارض یا مرگ شده؟ وپاسخگویی هم برای این عوارض وجود دارد؟من دوز اول رو زدم ودچار عوارض شدم در سایت بهداشت هم اطلاع رسانی کردم دریغ از یک پاسخ .تنها جواب پزشکان این بود واکسن زدن اجباری نیست با تشکر.