18:48|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 29 شهریور 1400 - 13:14
کد خبر: 16971
یادداشت:

دام ها قربانی فاضلاب صنعتی کارخانجات شدند / تکلیف فاضلاب صنعتی کارخانجات را مشخص کنید!

در چند روزه اخیر شاهد گزارشاتی هستیم از جان باختن و تلف شدن دام های بی پناه که دچار مسمومیت های پوستی شده اند که حاصل از فاضلاب صنعتی کارخانجات در حاشیه و حتی خود شهر است.
دام ها قربانی فاضلاب صنعتی کارخانجات شدند / تکلیف فاضلاب صنعتی کارخانجات را مشخص کنید!

سرویس اجتماعی باریش نیوز ، در این روزها که پای دام ها به داخل شهر باز شده است و هرچه بیشتر با دنیای شهرنشینی آشنا می شوند، خبر آسیب هایی که به این دام ها وارد می شود، جنجالی شده است و تبدیل به داغی بزرگ بر دل دامدار بی پناهی می شود که همه ی سرمایه اش گله های دامی اش است. 

معضل این روزهای ارومیه حضور دام ها در حاشیه رودخانه شهرچایی است که باعث گلایه های پی در پی شهروندان شده بود و اکنون شاهد مشکلاتی هستیم که گریبان خود این دام ها را گرفته است و این مشکلات منشایی جز شهرنشینی ندارد. 

فاضلاب صنعتی کارخانجات در حاشیه شهر، دام های متعددی را دچار مسمومیت پوستی کرده است که حاصل از اسید موجود در این مناطق بوده است. آسیبی که به سلامت این دام ها وارد شده جبران ناپذیر است و این امر به تلخی داستان دامن می زند. حیوان بی پناهی که پایی برای حرکت کردن ندارد چگونه به حیات خود ادامه خواهد داد؟ 

در این بین آسیبی که به سرمایه دامدار مظلوم داستان وارد شده است را چه کسی جبران خواهد کرد؟ آیا ارگان و یا مسئولی پاسخگوی رهاسازی این فاضلاب های صنعتی خطرناک در حاشیه شهر هست؟ دامی که قرار بود نان شب دامدار را تامین کند اکنون در گوشه آخول در حال جان دادن است و از اسیدی که بافت های بدنش را تجزیه می کند می نالد. 

از سویی این رهاسازی های غیر اصولی فاضلاب صنعتی برای سلامت خاک حاصل خیز این مناطق نیز خطرناک است و بافت زیستی آن را از بین می برد و باعث می شود فعالیت کشاورزان نیز مورد تعارض قرار بگیرد. 

فقط چند ثانیه وقت بگذارید و تصور کنید که چه اتفاقی می افتد اگر این فاضلاب صنعتی وارد رودخانه و یا منابع زیرزمینی آبی حاشیه ارومیه شود. گیاهانی که از این آب تغذیه می کنند و یا کشاورزانی که برای آبیاری باغات خود از این منابع زیرزمینی استفاده می کنند، چه بر سرشان خواهد آمد؟ 

بنابراین از مسئولینی که دستی در این جنس فعالیت ها دارند انتظار می رود نظارت خود را بر گندزدایی این فاضلاب های صنعتی بیشتر کنند و از پیامدهای خطرناک آن جلوگیری کنند که نه تنها جان دام ها و گیاهان بلکه در زیست مردم شهر تاثیر به سزایی دارد و جان شهروندان را نیز تهدید می کند.


فائزه اکبرنژاد

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید