14:46|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 28 شهریور 1400 - 12:52
کد خبر: 16965
یادداشت:

دفن زباله ها در حاشیه شهر سلامت باغات را تهدید می کند

با افزایش مدرنیته و شهرنشینی میزان آمار تولیدات زباله در سطح شهر نیز بالا رفته است و سوال اینجاست که تکلیف این حجم عظیم از زباله که امروزه تولید می شود چیست؟
دفن زباله ها در حاشیه شهر سلامت باغات را تهدید می کند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، سال هاست که ارومیه با نام کلانشهر ارومیه در آمارها معرفی می شود و همین امر خبر از افزایش جمعیت شهر می دهد. افزایش جمعیت یک شهر پیامد های مثبت و منفی زیادی را با خود به همراه دارد . یکی از این پیامدها که امروزه به شدت قابل توجه است، تولیدات انبوه زباله است.

دومین موضوعی که به شدت با این امر درگیر است،ناتوانی مسئولین و عدم وود تمهیدات لازم برای دفن و دفع این زباله هاست که تبدیل به معضلی بزرگ شده است. 

طبق گزارشات ارسال شده شاهد دفن این زباله ها در حاشیه شهر هستم که اعتراضات باغداران ارومیه ای را با خود به همراه داشته است. با توجه به حجم بالای این زباله ها دود حاصله از آن نیز تهدید بزرگی برای سلامت اتمسفر تنفسی شهروندان است و اهمیت موضوع را چندبرابر می کند. 

از سویی دفن آن باعث می شود به خاک حاصل خیزی که مورد نیاز صنف باغداران است، آسیب ببیند و به محصولاتی که از این خاک تغذیه می کنند تاثیر سوء بگذارد. همین امر نارضایتی باغداران را رقم زده است.

علاوه بر این ها به چهره حاشیه شهر آسیب زیادی می زند و گردشگری که برای اولین در جاده های ورودی شهر قرار می گیرد، پس زمینه ذهنی منفی را رقم می زند و این موضوع به هیچ عنوان امری مناسب نیست و به نفع گردشگری شهر نمی باشد. 

با این همه گاهی مردم به سوزاندن این زباله ها روی می آورند و تنها راه درست به نظر می آید که نه تنها راه مناسبی برای جایگزینی روش های مرسوم گذشته نیست بلکه آسیب بیشتری به سلامت محیط زیست وارد می کند و از آن جایی که سوختن فرآیندی شیمیایی است می تواند عواقب خطرناکی را با صورت گرفتن واکنش شیمیایی با مواد موجود در این زباله ها رقم بزند.

با توجه به این جنس مشکلات انتظار می رود راهکارهای بهتری برای دفع گندزدایی این زباله ها در شهر و استان صورت بگیرد و از گسترش هرچه بیشتر زباله ها و پسماندها در حاشیه شهر و حتی سطح شهر جلوگیری شود و تمهیدات لازم را در جهت ایجاد چرخه بازیافت دراستان انجام دهند تا از شیوع هرگونه بیماری و آلودگی که سر منشا آن ها به این زباله ها می رسد جلوگیری شود.

فائزه اکبرنژاد

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید