16:18|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 27 شهریور 1400 - 10:28
کد خبر: 16955
یادداشت:

گسترده شدن آتش فقر در خرمن تحصیل

این روزها فقر مالی مهم‌ترین علت ترک تحصیل دانش‌آموزان در استان آذربایجان غربی است ؛ حال دیگر چهره فقر بیش از پیش نمایان شده است و در این میان آنلاین شدن آموزش سبب شده است که بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل در اختیار نداشتن گوشی هوشمند از یک سو و تعمیق فقر و نبود امکان خرید حتی دفتر و کتاب از سوی دیگر ترک‌تحصیل کنند.. این چنین است که پای فقر به درس و تحصیل فرزندان این سرزمین رسیده است.
گسترده شدن آتش فقر در خرمن تحصیل

سرویس اجتماعی باریش نیوز، بدون شك ترك تحصيل دانش آموزان يكي از معضلاتي است كه مي توان آن را آفتي بزرگ براي ساختار جامعه دانست چرا كه توسعه و پيشرفت هر جامعه اي در گرو وجود نيروي انساني توانمند، آگاه و انديشمند است و اين مهم جز با طي كردن پله هاي علم و دانش توسط آينده سازان جامعه ميسر نخواهد شد.

براساس شواهد این روزها يكي از معمول ترين علل ترك تحصيل دانش آموزان فقر اقتصادي است و كودكان و نوجوانان زيادي هستند كه بدليل فقر و تنگدستي خانواده هاي خود به ناچار نان آور خانه شده و به جاي اينكه هزينه اي بر هزينه هاي خانواده خود بيفزايند با درآمدي هر چند اندك كمك حال آنان خواهند شد.

قطعا ترك تحصيل دانش آموزان و خروج آنان از عرصه تعليم و تربيت تبعات زيانباري براي جامعه بوجود خواهد آورد چرا كه ممكن است به انواع بزهكاري ها روي آورده و مشكلات فراواني را براي خود و جامعه بوجود آورد و اين امر موجب مي شود فردي كه مي توانست بر توسعه جامعه تاثيرگذار باشد به مانعي براي توسعه تبديل مي شود.

در سال تحصیلی که گذشت دانش‌آموزان برخی مناطق این استان ناگزیر شدند برای درس خواندن تلفن همراه و تبلت را روزانه و ساعتی اجاره کنند تا مبادا از امر آموزش محروم بمانند.

باید این نکته را در نظر داشت که ترک تحصیل به دلیل فقر مالی و فرهنگی امری انکار ناپذیر است بنابراین چه آموزش حضوری و چه مجازی باشد اگر والدین مجاب نشوند امکان ترک تحصیل در هر دو شیوه آموزش وجود دارد.

متاسفانه، روند افزایش افت تحصیلی دانش‌آموزان یا ترک تحصیل آنها در برخی از مناطق استان آذربایجان غربی چندین سال است که به واسطه شرایط اقتصادی نامساعد و همچنین کیفیت پایین آموزش در مدارس دولتی آغاز شده است، اما کرونا به این شرایط دامن زده و باعث شده این روند سرعت بیشتری به‌خود بگیرد.
سخن آخر اینکه، افزایش آمار ترک تحصیل میتواند سبب افزایش تعداد بیسوادان در آینده شود که مشکلات متعددی را موجب خواهد شد چرا که اشتغال این افراد در آینده با خطراتی عجیب مواجه میکند.

شیرین شریفی

 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید