11:40|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 25 شهریور 1400 - 12:57
کد خبر: 16952
یادداشت:

چالش های پیش روی اصناف جهت رعایت پروتکل های بهداشتی

با توجه به شیوع کرونا جامعه امروز خواسته یا ناخواسته محکوم به رعایت پروتکل ها و نکات بهداشتی است و سوال اینجاست که آیا تمامی اقشار مختلف توان رعایت این دستور عمل هارا دارند؟
چالش های پیش روی اصناف جهت رعایت پروتکل های بهداشتی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در این روزها که همه گیری و شیوع کرونا گریبان همه مردم را گرفته است پروتکل های بهداشتی از دستور عمل های شرایط ویژه کرونا تبدیل به سبک زندگی نوین جامعه امروز تبدیل شده است و شاید بتوان گفت که این روش ها حتی بعد از شکست کرونا در سبک زندگی مردم نهادینه شده است و تبدیل به روش های رایج رفتاری و اجتماعی در جامعه خواهد شد.

یکی از نشانه های آشکار این امر مصرف پیوسته مردم از ضدعفونی کننده ها و شستشوی هرنوع اقلام مورد استفاده شده در حین ورود به محیط خانه، حتی بعد از اطلاع رسانی های متعددی که در مورد عدم انتقال کرونا توسط اشیا صورت گرفته است. همین امر نشان می دهد رعایت پروتکل ها در ذهن جامعه امروز و حتی جامعه فردا که سال های نخست زیست خود را با شرایط کرونایی روبه رو شده اند و شاهد فعالیت های قبل از دوره شیوع کرونا نبوده اند، نهادینه شده است. 

با این همه بعضی اقشار جامعه با مشکلات بزرگی در رعایت پروتکل های بهداشتی روبه رو شدند که این امر به تنهایی موضوعی قابل توجه است. این روزها اصناف با توجه به متراژ مغازه های خود و فاصله اندکی که در بازار های سنتی برای هر مغازه با دیگر مغازه قائل شده اند با مشکلاتی روبه شده اند. 

در این چنین فضاهایی با حضور فقط دو نفر در یک مغازه فاصله گذاری اجتماعی شکسته می شود و معنا و مفهوم خود را از دست می دهد و سوال اینجاست که پس تکلیف مغازه داری که نگران ابتلای خود و خانواده اش به کروناست چیست؟ اگر مغازه ها را به قصد رعایت پروتکل ها و حفظ جان خود ببندند، پس چگونه نان شب خانواده را تامین کنند؟ اینجا دقیقا نقطه تقابل تلخ جان و نان است. 

در این امر نه می توان یقه مسئولی را گرفت و اعتراض کرد و نه شهروند بی پناه جامعه امروز را می توان مقصر دانست اما در این بین می توان شهروندی را که هیچ تلاشی برای رعایت حداقل های پروتکل های بهداشتی ندارد را شماتت کرد و اورا سهیم در شیوع هرچه بیشتر کرونا دانست.

حداقل های پروتکل های بهداشتی با استفاده مستمر از ماسک و ایجاد تهویه های تنفسی مناسب برای مغازه هایشان می تواند نقش بزرگی در شه از شیوع و گسترش کرونا و دلتاکرونا برداریم و روزهای بدون کرونا را تجربه کنیم.

فائزه اکبرنژاد

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید