14:51|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 24 شهریور 1400 - 13:17
کد خبر: 16948

متعادل‌سازی بازار برنج با لغو ممنوعیت واردات

دبیر انجمن واردکنندگان برنج، متعادل‌سازی بازار برنج را در گروِ لغو ممنوعیت واردات برنج دانست.
متعادل‌سازی بازار برنج با لغو ممنوعیت واردات

به گزارش پایگاه خبری باریش نیوز به نقل از خبر گزاری صدا و سیما مسیح کشاورز  دبیر انجمن وارد کنندگان برنج دزر رابطه با تعادل بازار برنج گفت: در حال حاضر کمبود برنج خارجی و همچنین کاهش تولید داخل موجب افزایش قیمت این محصول شده که در این شرایط لغو ممنوعیت واردات برنج می‌تواند بازار را به تعادل برساند.
وی افزود: یک ماه پیش در ستاد تنظیم بازار این موضوع را اعلام کردیم که اگر برای واردات برنج ممنوعیتی گذاشته می‌شود باید ضرورت آن وجود داشته باشد، ولی امروز این ضرورت وجود ندارد.

مسیح کشاورز در ادامه  گفت: ممنوعیت واردات برنج که از ۳۱ تیرماه برقرار شده و تا اول آبان ادامه دارد در شرایط کنونی که تولید برنج داخلی کاهش یافته و دولت از ذخایر استراتژیک برای تعادل بازار استفاده می‌کند ضرورتی ندارد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: ذخایر استراتژیک کشور باید در زمان حوادث غیرمترقبه مانند قحطی و به صورت مقطعی مورد استفاده قرار گیرد و در شرایطی که بخش خصوصی توان واردات برنج را دارد مصرف این ذخایر آسیب جدی به کشور وارد می‌کند.

وی گفت: ذخایر استراتژیک کشور از برنج وارداتی شکل گرفته و در واقع شرکت بازرگانی دولتی با وارد کردن برنج وارداتی به بازار دنبال تنظیم بازار است.

کشاورز افزود: ممنوعیت چهار ماهه واردات برنج در فصل برداشت برنج داخلی و به دلیل حمایت از تولید داخلی اعمال می‌شود در حالی که شرکت بازرگانی دولتی برای تعادل بازار، خود برنج خارجی وارد بازار می‌کند.

وی گفت: این در حالی است که بخش خصوصی توانایی واردات برنج را دارد و اگر این موضوع صورت پذیرد هم ذخایر استراتژیک کشور حفظ می‌شود و هم به دلیل استمرار در ورود برنج به بازار قیمت برنج داخلی نیز به ثبات می‌رسد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی به صورت مقطعی برنج وارداتی با ۱۵ هزار تومان اختلاف نسبت به برنج داخلی عرضه می‌کند که این هم رقابت ناسالم میان برنجی که توسط بخش خصوصی وارد شده و برنج تنظیم بازاری ایجاد می‌کند و هم به دلیل اختلاف قیمت معنادار با برنج داخلی جلوی افزایش قیمت برنج تولید داخل را نمی‌گیرد.

وی گفت: ضمن این که ذخایر استراتژیک کشور مشخص است و شرکت بازرگانی دولتی نمی‌تواند به صورت مستمر و گسترده تزریق برنج به بازار را ادامه دهد در حالی که بخش خصوصی این توان را دارد.
کشاورز افزود: در حال حاضر حدود ۷۰ هزار تن برنج در گمرکات و بنادر کشور دپو شده و ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن هم در هندوستان و پاکستان آماده واردات است که به محض پایان محدودیت واردات، کشتی‌ها بارگیری و روانه ایران می‌شوند.

وی گفت: پیشنهاد ما این است که در شرایط فعلی ممنوعیت واردات برنج دو ماه زودتر از موعد لغو شود و تصمیمی در خصوص ادامه ممنوعیت اتخاذ شود تا شرایط ثبات در بازار برنج ایجاد شود.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید