05:40|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 22 شهریور 1400 - 13:39
کد خبر: 16935
متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

آلرژی فصلی و غذایی در کودکان

از مشکلاتی که گاهی ممکن است کودک را بسیار کلافه کند و باعث آزار و ناراحتی او شود ، ابتلا به انواع آلرژی می باشد.
آلرژی فصلی و غذایی در کودکان

دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد : از مشکلاتی که گاهی ممکن است کودک را بسیار کلافه کند و باعث آزار و ناراحتی او شود ، ابتلا به انواع آلرژی می باشد. امکان این وجود دارد که کودکان استعداد ابتلا به آلرژی را از والدین خود به ارث برده باشند ، اما لزوما همان نوع خاص آلرژی را به ارث نمی برند.

اگر یکی از والدین به آلرژی مبتلا باشند ، احتمال 40 تا 50 درصد ، و اگر هر دو والدین کودک مبتلا به آلرژی باشند ، احتمال 75 تا 80 درصد احتمال ابتلای کودک به آلرژی می باشد . اعضای خانواده ممکن است از لحاظ چیزهایی که به آن آلرژی دارند ، متفاوت باشند.  

وی در مورد اینکه آلرژی کودکان چگونه اتفاق می افتد گفت : آلرژی در کودکان وقتی اتفاق می افتد که با چیزی که به آن حساس است ، تماس پیدا کند ، این ماده که عامل آلرژیک در کودک است ممکن است چیزی باشد که برای اکثرمردم بی ضرراست . برخی از مواد غذایی ، گرده گیاهان و یا گرد و غبار از عوامل ایجاد آلرژی می باشند که در این زمان آلرژن وارد بدن می شود و سیستم ایمنی بدن کودک واکنش نشان می دهد. این واکنش باعث می شود هیستامین در بدن آزاد شود و علائم آلرژی بروز کند.

دکتر زارع گفت : بدن کودکان نسبت به بزرگسالان آسیب پذیر است و هنگامی که دچار آلرژی می شوند ممکن است علائمی که نشان می دهد گاهی خفیف و یا گاهی شدید باشد ،علایمی مثل اگزما ، کهیر وخارش چشم و پوست بدن ، تورم گلو ، سوزن سوزن شدن ، ناراحتی روده ومعده درد ، استفراغ و تب یا تنگی نفس و آسم باشد.

وی ادامه داد : برخی از آلرژی ها به سادگی و برخی دیگر به سختی قابل تشخیص است ، زیرا آلرژی ها می توانند شرایط مشابهی داشته باشند . برای تشخیص علت و نوع آلرژی ، متخصصین پوست معمولا آزمایشات پوستی را برای عاملین ایجاد آلرژی انجام می دهند که این آزمایشات به دو روش صورت می گیرند ، در روش اول یک قطره از مایع خالص آلرژن را روی پوست می ریزند و با یک دستگاه محل مورد نظر را خراشیده و نمونه برداری می کنند و در روش دوم ، مقدار کمی آلرژن زیر پوست تزریق می کنند و بعد از 15 دقیقه اگر ناحیه تزریق شده به اندازه یک تخم مرغ به رنگ سرخ مایل به قهوه ای تغییر رنگ دهد به این معنی است که آزمایش مثبت می باشد ، البته در برخی از کودکان که داروهای خاصی مصرف می کنند و یا کسانی که به آلرژن اصی حساس هستند ، آزمایش خون انجام می شود .

آلرژی معمولا با رفتن یه مدرسه شروع می شود ، فضای محیط بیرون حاوی گرد و غبار ، انواع باکتری و قارچ ها می باشد. یکی از علل ایجاد آلرژی قارچ های موجود در فضا می باشد ، همچنین در فضای مدرسه گرد گچ می تواند در کودکانی که دچار مشکلات تنفسی هستند ایجاد مشکل کند.

متخصص اطفال از راهکارهای پیشگیری از ابتلای کودکان به آلرژی هوا و غذا گفت : برای کمک به کودکان برای جلوگیری از آلرژن های موجود در هوا ، باید حیوانات خانگی را از اتاق خواب آنها دور کنیم  ، به جای فرش های پرز دار از کفپوش ها استفاده کنیم که به اندازه فرش تولید پرز نمی کنند ، اتاق کودکانتان را زمانی تمیز کنید که کودک در اتاق نباشد ، در زمان گردافشانی پنجره ها را ببندید و بعد از آمدن کودکتان را به حمام ببرید و لباس های آن را تعویض کنید و همچنین کودکان مبتلا به آلرژی غدایی باید از مواد غذایی که دارای آلرژن هستند ، اجتناب کنند.

دکتر زارع در پایان این گفت وگو اظهار کرد : در صورتی که گلوی کودک متورم شد ، دچار تنگی نفس می شود وحتی ممکن است منجر به شوک آنافیاکسی شده که در این صورت کودک نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید