06:10|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 20 شهریور 1400 - 13:51
کد خبر: 16922
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

ارتباط پوکی استخوان با یائسگی

یکی از عوامل تشدید کننده پوکی استخوان یائسگی زودرس است، مشکل اصلی در یائسگی از بین رفتن مواد معدنی استخوان است . یائسگی دورانی حساس و چالش برانگیز برای زنان است که مشکلات مختلفی مانند تغییر خلق و خو ، کاهش میل جنسی، پوکی استخوان و … را در پی دارد. پوکی استخوان گفت :پوکی استخوان موجب ضعیف و شکننده شدن استخوان ها می شود، این شکنندگی به حدی زیاد است که حتی فشارهای خیلی خفیف مثل خم شدن و یا سرفه کردن یا افتادن نیز باعث شکستگی می شود.
ارتباط پوکی استخوان با یائسگی

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: یائسگی دورانی حساس و چالش برانگیز برای زنان است که مشکلات مختلفی مانند تغییر خلق و خو، کاهش میل جنسی، پوکی استخوان و … را در پی دارد.

وی در تعریف کوتاهی از پوکی استخوان گفت :پوکی استخوان موجب ضعیف و شکننده شدن استخوان ها می شود، این شکنندگی به حدی زیاد است که حتی فشارهای خیلی خفیف مثل خم شدن و یا سرفه کردن یا افتادن نیز باعث شکستگی می شود. این شکستگی ها عموما در قسمت های مفصل ران، مچ، یا ستون فقرات افراد اتفاق می افتد ولی در قسمت های دیگر نیز این شکستگی اتفاق می افتاد مانند لگن و… . به صورت کلی پوکی استخوان زمانی اتفاق می افتد که با از بین رفتن استخوان های قدیمی، استخوان جدیدی ایجاد نشود و باهم تناسب نداشته باشند.

دکتر حبیب زاده به پوکی استخوان در نژاد های مختلف اشاره کرد و گفت : در همه ی نژاد ها و در هر دو جنسیت زن و مرد ، پوکی استخوان اتفاق می افتد؛ اما این امر بیشتر در زنان سفید پوست آسیایی رخ می دهد ؛ از جمله گروهی که بیشترین خطر و آسیب پذیری را دارند، گروه زنان مسن تر و یائسه است ، البته با رژیم غذایی سالم و ورزش و با تحمل وزن می توان به جلوگیری و پیشگیری از شکستن استخوان کمک کرد.

وی گفت :به طور کلی استخوان های انسان دائماً در حال بازسازی هستند و بافت های جدید استخوانی جایگزین بافت های قدیمی تخریب شده می شوند. وقتی در سن پایین تر و جوان هستید، سرعت تشکیل این استخوان های جدید زیاد و بیشتر از تخریب استخوان های قدیمی و کهنه است در نتیجه توده استخوانی افزایش می یابد. با افزایش سن این روند به کندی ادامه می یابد. با  بالا رفتن سن تخریب این توده های استخوانی با سرعت  بیشتری انجام می شود که در نتیجه پوکی استخوان را به همراه دارد. توده های استخوانی که در جوانی به دست می آورید تا حدی ارثی است و احتمال مبتلا شدن به پوکی استخوان به میزان توده استخوانی تشکیل شده در جوانی مرتبط است.

دکتر حبیب زاده در ادامه این گزارش به چند نمونه ازعواملی که خطر پوکی استخوان را بیشتر می کنند اشاره کرد و گفت : که جنسیت ، سن ، سابقه خانوادگی (عامل ارثی)  و اسکلت بدن از مهم ترین این عوامل هستند . پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است ،هرچه سن شما افزایش می یابد احتمال مبتلا شدن به پوکی استخوان نیز افزایش می یابد ، اگر پدر و مادر و یا خواهر یا برادر شما پوکی استخوان دارند، شما در معرض خطر بیشتری هستید وکسانی که اسکلت بدن کوچک تری دارند، احتمال مبتلا شدن بیشتری هم دارند زیرا با افزایش سن توده استخوان های بدن کمتر می شود.

از دیگرعوامل در ابتلابه پوکی استخوان می توان به سطح هورمون ها مثل مشکلات تیروئید، و همچنین وجود غدد مانند هایپر تیروئیدی و غدد فوق کلیه ،رژیم های غذایی نامناسب مثل مصرف کم کلسیم و اختلالات اشتهایی و جراحی هایی مانند کم کردن حجم معد ه و یا برداشتن بخشی از روده و مصرف برخی داروها از جمله داروهایی که برای پیشگیری و یا مقابله با بیماری هایی مثل تشنج و ریفلاکس معده و سرطان و پیوند استفاده میشوند با پوکی استخوان رابطه دارند اشاره کرد.

وی از راه های پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان هم گفت که : در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان عواملی همچون تغذیه مناسب و ورزش منظم بسیار مهم هستند و پروتئین ها  و کلسیم و ویتامین D  از جمله موادی هستند که به پیشگیری پوکی استخوان کمک می کنند. این مواد مغذی می توانند هم از طریق مواد غذایی برای بدن تامین شوند و هم از طریق داروهای مکمل ، مصرف هر گونه دارو باید تحت نظر پزشک و با بررسی آزمایش شما صورت گیرد.
همچنین یکی دیگر از عوامل مهم در پیشگیری، وزن است؛ کمبود وزن احتمال ابتلا و تخریب و شکستگی استخوان ها را بیشتر می کند و همچنین اضافه وزن خطر شکستگی در بازو و مچ را افزایش می دهد. به همین دلایل بهتر است وزن خود را در حالت متناسب نگه دارید.

وی گفت :. این از دست رفتن کلسیم به علت کاهش ترشح استروژن تخمدان ها است. در سن 30 سالگی بیشترین میزان توده استخوانی در بدن وجود دارد و در این سن استخوان ها از استحکام بالایی برخوردارند. با بالارفتن سن توده های استخوانی به مرور کم می شوند و در دوران یائسگی در طول مدت 5 الی 10 سال به شدت  توده های استخوانی کاهاش می یابد و حدود یک سوم توده استخوانی از دست می رود . حدود یک درصد زنان در سن زیر 40 سالگی یائسه می شوند که به آن یاسگی زودرس می گویند ؛ اگر این مشکل درمان نشود و پیشگیری نشود، پایین بودن میزان هورمون های استروژن در چنین سنی می تواند موجب پوکی استخوان زودرس شود و همین امر باعث می شود تا آنان به شکستگی های لگن و ستون فقرات و مچ دست مبتلا شوند و همچنین  استخوان ها را ضعیف و ستت  می کند.

در پایان این گزارش دکتر حبیب زاده گفت :  اگر بخواهیم به صورت کلی علائم فرد مبتلا به پوکی استخوان را بدانیم باید  بگوییم که پوکی استخوان در مراحل اولیه خود هیچ علامت خاصی ندارد اما زمانی که استخوان ها ضعیف شده باشند ممکن است علائمی پدیدار شوند از جمله کمردرد های ناشی از شکستگی یا خوابیدن مهره های کمر روی هم ، کوتاه شدن قد به مرور زمان ، خم شدن فرد [قامت خمیده] ، استخوان هایی که به راحتی میشکنند. اگر دچار یائسگی زودرس شده اید یا اگر یکی از والدین و یا اقوام نزدکی شما مبتلا به پوکی استخوان یا شکستگی لگن شده است باید سریع تر قبل از مبتلا شدن به پوکی استخوان به یک بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا بتوانید از ابتلا جلوگیری کنید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید