13:36|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 18 شهریور 1400 - 13:24
کد خبر: 16914
در آستانه سال تحصیلی جدید؛

ترک تحصیل دانش آموزان بی بضاعت به خاطر نبود امکانات آموزش مجازی

با توجه به تعطیلی فضاهای آموزشی در زمان شیوع کرونا و ادامه سال تحصیلی در فضای مجازی، تأمین لوازم و امکانات سخت‌افزاری برای بهره‌مندی دانش‌آموزان از کلاس‌های درس آنلاین، خود دغدغه بزرگی است که در این دو سال دامنگیر همه خانواده‌ها، به‌خصوص خانواده‌های نیازمند و ساکن در مناطق محروم، شده است. بعضی از دانش‌آموزان، به خاطر محرومیت از این امکانات، بی‌خیال درس و تحصیل شدند و کار کردن و کمک به تأمین هزینه‌های زندگی را در شرایط اقتصادی این روزها در پیش گرفتند.
ترک تحصیل دانش آموزان بی بضاعت به خاطر نبود امکانات آموزش مجازی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در آستانه آغاز سال تحصیلی کماکان بسیارند دانش‌آموزانی از قشر کم‌برخوردار جامعه که بدون تبلت دانش آموزی مانده اند که این معضل خود احتمال ترک تحصیل این دانش اموزان را بالا می برد؛ لذا باید پویشی پویا در این حوزه شکل بگیرد.

افزایش قیمت  گوشی دریک سال گذشته، باعث شده  که بسیاری از خانواده‌ها سال تحصیلی را با هزینه‌های میلیونی، شروع کنند. این هزینه‌ها شوخی دردناکی با جیب‌شان است که بعضی از اقشار  ضعیف و کم درآمد جامعه از عهده تهیه آن برنمی آیند. 

نزدیک به 18 ماه از شیوع کرونا ویروس در کشور می‌گذرد و متناسفانه شمار دانش‌آموزان بازمانده و ترک تحصیل کرده در استان‌ها با افزایش مواجه شده که علت آن را می‌توان در تداوم شیوع ویروس کرونا و آموزش در فضای مجازی جستجو کرد، شیوع ویروس کرونا نه تنها دانش‌آموزان را از مدرسه رفتن محروم کرد بلکه بستر بازماندن از تحصیل بسیاری از آنها در فضای مجازی مدارس را نیز به وجود آورد.

دانش‌آموزان طبقات ضعیف جامعه در روزگار آموزش مجازی هم شاهد تبعیض‌های ناروایی هستند که فقر خانواده و ناکارآمدی سیستم در تحقق عدالت آموزشی بر آنها تحمیل می‌کند، کودکانی که به دلیل نداشتن موبایل از آموزش جا می‌مانند. 

نداشتن گوشی برای حضور در کلاس مجازی تنها یک روی سکه است، متاسفانه دایره مشکلات بسیار وسیع است، تعداد زیادی از دانش آموزان گوشی دارند اما چند خواهر و برادر با یک گوشی آموزش می‌بینند و تداخل کلاس های آنها با یکدیگر ایجاد مشکل می نماید. 

پدیده ترک تحصیل ‌از گذشته گریبان‌گیر سیستم آموزشی و خانواده‌ها بوده و بازماندن از تحصیل قصه تازه‌ای نیست اما در این دو سال کرونا شاید باعث شد در برخی مناطق شاهد افزایش این پدیده تاسف‌بار باشیم، این روزها کم نیستند دانش‌آموزانی که به خاطر مشکلات اقتصادی و فقر از صحنه تعلیم و تربیت جدا می‌شوند و شیوع بیماری کرونا، اینترنتی شدن آموزش و نداشتن تبلت و موبایل کم بر این موضوع تأثیر نداشته است.

سخن آخر اینکه با توجه به قرار گرفتن در آستانه سال تحصیلی جدید و امید بسیاری از دانش آموزان بی بضاعت جامعه انتظار می رود که مسئولین آموزش و پرورش و بسیاری از موسسات نیکوکاری با راه انداختن کمپین هایی جهت تهیه تبلت و گوشی هوشمند برای این دانش آموزان از باز ماندن آنها از تحصیل جلوگیری نمایند؛ چرا که این دانش آموزان آمیدهای آینده این مرز و بوم هستند و یک لحظه غفلت می تواند آینده بسیاری از آنها را دچار دگرگونی کند.  


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید