14:21|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 15 شهریور 1400 - 11:40
کد خبر: 16893
معاون فنی حفاظت محیط زیست استان در گفتگو بیان کرد:

تالاب های آذربایجان غربی قربانی خشکسالی و عدم تامین حق آبه شدند

تالاب های استان در طول سال آبی جاری با مشکلات خشکسالی و عدم تامین حق آبه روبه رو شدند و مسیر نابودی را در پی گرفته اند. خشکی این تالاب ها خطری برای زیست بوم و اراضی کشاورزی به حساب می آید.
تالاب های آذربایجان غربی قربانی خشکسالی و عدم تامین حق آبه شدند

حجت حجازی معاون فنی حفاظت محیط زیست استان در گفتگو با باریش نیوز، در مورد خشکی تالاب های سطح استان اظهار کرد : در پایان سال آبی هستیم که با میزان بارندگی پایین و خشکسالی روبه رو بود. میزان بارندگی و روانات حوزه طبیعی استان بسیار پایین بوده و در پی همین امر میزان جریانات آب در سطح استان به شدت کاهش یافت و آبگیری تالاب های استان نیز نسبت به سال های گذشته به بهترین نحو صورت نگرفت همین امر خشکی تعدادی از تالاب هارا در استان رقم زد.

وی با بیان اینکه تالاب‌های استان وضعیت مناسبی ندارند، ادامه داد: به دلیل کاهش میزان بارندگی، آب های روان ورودخانه ها نیز به خوبی پر نشده اند و در پی همین موضوع اکثر اتاقه های آبی خشک هستند. تالاب های فصلی که از ارتفاعات آب موردنیاز خود را تغذیه می کردند هم با مشکل روبه رو شده اند.

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی عنوان کرد: عدم آبگیری و تبخیر آب در هوای گرم تابستانی باعث کاهش و حتی خشکی تالاب های استان شده است. همین امر باعث شد تراز آب برخی از تالاب ها کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه پدیده خشکسالی و بارندگی کم در سال جاری، علت وضعیت نامطلوب تالاب های استان هستند، بیان کرد: تالاب قره گوز کاملا خشک شده و تالاب قوپی باباعلی و قره قشلاق مهاباد نیز شرایط مناسبی ندارند و به درستی آبگیری آن صورت نگرفته است؛ همچنین آبگیری تالاب حسنلو نیز به حد مطلوبی نرسیده است.

جباری امیدوارانه اظهار کرد: با این همه، با تدابیر صورت گرفته و تعبیه 2 پمپ برای انتقال آب از سد حسنلو به تالاب حسنلو امیدواریم کاهش میزان آب آن را کترل کنیم.

معاون فنی حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین و مهمترین تالاب آذربایجان‌غربی به دلیل عدم تأمین حق آبه در شرایط نامناسبی قرار دارد، گفت: خوشبختانه این تالاب ها به عنوان زیستگاه های مکمل دریاچه عمل می کنند و مستقل از دریاچه ارومیه به حیات خود ادامه می دهند و نگرانی را در پی ندارند. اما با توجه به ارتباط حمایتی بین دریاچه ارومیه و این تالاب ها، دریاچه ارومیه، سنگینی بار خشکی این تالاب هارا متحمل شده است.

جباری در باب تاثیر خشکی این تالاب ها در زیست بوم استان اذعان کرد: حیات وحش پستانداران و پرندگان این تالاب ها در حال حاضر آسیب پذیرند، فلامنیگو های تالاب ارومیه و پلیکان سفید جزو گونه های شاخص استان هستند اما با توجه به ارتباط حمایتی که بین تالاب ها برقرار است می توانیم بگوییم نگرانی از این بابت زیست بوم استان را تهدید نمی کند. برای مثال جمعیت پرنده های سد حسنلو به شدت رو به افزایش است که این امر نتیجه کاهش میزان آب تالاب حسنلو است که پرندگان را مجبور به انتقال به سد حسنلو کرده است.

وی درباره نگرانی های کشاورزان به خاطر خشکی این تالاب ها اضافه کرد: در واقع کارکرد تالاب ها متفاوت است برای مثال وهله اول برخی از آن ها تاثیر زیادی در تامین آب های زیرزمینی اراضی اطراف دارند و رابطه مستقیمی بین میزان آب تالاب ها و رشد صحیح و مناسب محصول در اراضی های یک منطقه وجود دارد. در قدم دوم تالاب های خشک شده به عنوان کانون گرد و غبار عمل می کنند و در صورت خشکی توانایی کنترل گرد و غبار و نمک را ندارند و همین موضوع در اراضی کشاورزی می تواند تاثیرگذار باشد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید