04:38|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 14 شهریور 1400 - 10:16
کد خبر: 16885
یادداشت:

هزینه های جانبی کمر باغداران آذربایجان غربی را شکست

آذربایجان غربی با تولید بیش از 7 درصد از محصولات کشاورزی کشور یکی از قطب های اصلی این بخش به شمار می رود اما متاسفانه همه ساله بازار پس از تولید محصولات و درست در زمان برداشت و عرضه آنها، به چالش بزرگ و اصلی تبدیل می شود.
هزینه های جانبی کمر باغداران آذربایجان غربی را شکست

سرویس اقتصادی باریش نیوز، در این میان اگر چه کشاورزان و باغداران آذربايجان غربي سعي مي کنند با افزايش توليدات، بهترين محصولات را پرورش بدهند؛ اما این افزایش تولید با وجود کیفیت بالا نه تنها سودی برای اقتصاد کشاورزی و باغداران استان نداشته بلکه به یکی از دغدغه های اصلی تبدیل شده است.

پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید، نامشخص بودن وضعیت صادرات، کمبود صنایع تبدیلی، عدم بسته‌بندی مناسب و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول به معضلاتي ثابت تبديل شده اند که هيچ عزمي براي رفع آنها وجود ندارد.

این روزها با آغاز برداشت محصولات بسیاری از این کشاورزان و باغداران به دلیل قیمت بسیار بالا قادر به تهیه سبد‌های پلاستیکی برای بسته‌بندی محصولات خود نیستند و در این میان سرگردان بین کارگاه‌های سبد‌سازی هستند که هر‌کدام  از آنها نیز دلیل خاصی برای گرانی‌های بی‌سابقه سبد‌های پلاستیکی دارند.

متاسفانه در سال جاری هزینه های جانبی تولید و برداشت یک محصول کشاورزی و باغی از مبلغ حاصل از فروش آن پیشی گرفته و هیچ گونه صرفه اقتصادی را برای کشاورزان و باغداران به همراه ندارد به گونه ای که ترجیح می دهند در زمان برداشت، محصول را در زمین رها کنند و از برداشت آن خودداری می کنند.

بر اساس اظهار نظر بسیاری از این باغداران سبدهایی را که سال گذشته به مبلغ 5000 تا 6000 تومان خریداری می کردند امسال باید همان سبدها را با قیمت 16هزار توان خریداری کنند، مزد کارگرنیز از 150تا 200 هزار تومان است، هزینه حمل و نقل تولیدات به شهر نیز از سویی دیگر بر روی دوش باغداران و کشاورزان سنگینی می کند از طرفی قیمت پایین محصولات در میدان بارها بیشترین ضرر را متحمل این زحمت کشان می کند و همه این عوامل در کنار هم باعث نا امیدی و سرخوردگی بسیاری از این کشاورزان شده است.

گرانی سبد های میوه و نگرانی باغداران در این روزها  باعث حضور دلالان در این میدان شده است که باغدار مجبور می شود با یک قیمت کلی تمام محصول باغ را به دلال واگذار کند و به دلیل عدم توانایی مالی در تهیه سبد و پرداخت مزد کارگر و از همه مهمتر ترس از فروش نرفتن محصول مجبور می شود که حاصل دسترنج یک ساله خود را بدون هیچ سودی و صرفا  به خاطر اینکه بیشتر از این دچار ضرر و زیان نشود تقدیم دلال کند.

در حال حاضر وضعیت بسیاری از باغ های استان  مناسب نیست و خیلی از باغداران به امید اینکه شاید بتوانند محصولاتشان را با مبلغ بالاتری به فروش برسانند آن را جمع آوری نمی کنند و این امر خود باعث می شود که محصولات رو به سرمازدگی و خرابی پیش روند.

پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات، پایین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول هرسال از بزرگ ترین مشکلات باغداران آذربایجان غربی به شمار می رود.

سخن پایانی اینکه،  قیمت های حاکم بر بازار فروش محصولات به هیچ وجه منطقی نیست و پولی که باغداران منطقه از بابت فروش محصولات به دست می آورند در اغلب موارد کفاف یک سال زحمت و هزینه ای که برای تولید این محصول کرده است را هم نمی‌دهد و  همچنین عدم وجود نظارت باعث شده تا محصولات به دست دلالان بیفتد و دسترنج باغداران توسط آن ها تاراج شود و باغداران به دلیل نبود بنیه مالی چشم انتظار هستند که نهادهای ذیربط در جهت نظارت بر تولیدات گام بردارند تا در این میان کشاورزان کمتر متضرر شوند.

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

علیرضا
1400/06/14 - 13:32

همه ساله به هنگام برداشت محصول ارومیه مشکلات مشابه ای دیده می شود لیکن تا کنون اقدام قابل توجه ای که خیال باغداران را آسوده کند از طرف مسئولین دیده نشده لذا بهتر است دستگاههای دولتی که در این زمینه نمی توانند کاری انجام دهند منحل شوند