16:04|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1400 - 12:48
کد خبر: 16882
رئیس کمیته تخصصی کشاورزی شورای عالی حمدا در استان آذربایجان غربی در گفتگو با باریش:

توسعه همه جانبه کشاورزی؛ مهم ترین هدف کمیته کشاورزی شورای عالی حمدا در استان

مهم ترین هدف کمیته کشاورزی شورای عالی حمدا در استان آذربایجان غربی توسعه همه جانبه بخش کشاورزی استان با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بالای آن می باشد.
توسعه همه جانبه کشاورزی؛ مهم ترین هدف کمیته کشاورزی شورای عالی حمدا در استان

رضا سواری رئیس کمیته تخصصی کشاورزی شورای عالی حمدا در استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار باریش نیوز گفت: استان آذربایجان غربی یکی از قطب های کشاورزی کشور است که دارای  بیش از 200 هزار بهره بردار در این بخش می باشد.

وی گفت: در استان آذربایجان غربی حدود یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت وجود دارد که 805 هکتار آن با تولید 46 نوع محصول اعم از باغی، زراعی و ... سالیانه حدود 6 میلیون و 800 هزار تن انواع این محصولات را تولید می کند.

سواری در ادامه به سهم استان آذربایجان غربی از تولیدات کشاورزی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: سهم استان از تولیدات کشاورزی در کشور 4.4 درصد است که مهم ترین محصولات زراعی شامل گندم جو، چغندر قند و محصولات علوفه ای و آفتاب گردان می باشد و در بخش باغی نیز سیب، انگور و میوه های هسته دار را شامل می شود که  ارزش این محصولات سالیانه 21هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته با تولید 27 درصد از سیب کشور و 31 درصد چغندر  این استان توانست رتبه اول را در کشور به خود اختصاص دهد.همچنین در تولید گوشت مرغ نیز  رتبه 3 کشوری را دارا می باشد.

سواری در ادامه به پتانسیل های عالی بخش کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به همسایگی استان آذربایجان غربی  با سه کشور پتانسیل بسیار خوبی را برای صادرات در بخش کشاورزی دارا می باشد.
 
رئیس کمیته تخصصی کشاورزی شورای عالی حمدا به حمایت همه جانبه بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: تامین تسهیلات کم بهره و بلند مدت، تامین اعتبار ملی و استانی در ازای طرح های نوین آبیاری و اجرای شبکه های فرعی و زهکشی و انتقال آب به مزارع، توسعه و تکمیل زنجیره تولید و عرضه و ارزش محصولات کشاورزی از مرحله تامین نهاد ها و عرضه به بازار ، برنامه های توان تولید و تثبیت اشتغال در قالب بازسازی و نوسازی و تامین سرمایه در گردش واحد های تولیدی و از همه مهم تر توسعه صادرات در بخش کشاورزی از مهم ترین این موارد  می باشد.

سواری اظهار داشت: دولت باید بخش ترویج جهاد کشاورزی را بیشتر فعال کند و با نظارت بر مزارع و آموزش صحیح و اصولی به کشاورزان و حمایت از سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی با استفاده از علم و تکنولوژی جدید، به افزایش تولید و به دنبال آن درآمد کشاورزان کمک کند؛ چرا که کشاورز اگر درآمد نداشته باشد با کشاورزی خداحافظی می کند و همین امر باعث مهاجرت کشاورزان به شهر می شود.

وی در ادامه به مشکلات سورتینگ و بسته بندی محصولات کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: دراستان آذربایجان غربی همواره مشکل بسته بندی و سورتینگ داریم که سال گذشته جلسات متعددی که در اتاق بازرگانی ارومیه تشکیل شد بارها این مشکل استان به مقامات کشوری مطرح شد و مصوب شد که چند واحد سورتینگ و بسته بندی در اسرغ وقت تشکیل شود اما متاسفانه تا به امروز در این زمینه هیچ اقدامی نشده است  چرا که به خاطر خرید ماشین آلات از طرف بانک کشاورزی تسهیلات پرداخت نشد و جا دارد که مسئولین اجرایی استان این مورد را رصد و پیگیری نمایند

سواری همچنین یکی از مهم ترین  مشکلات بخش کشاورزی موجود در استان را ناکارآمد بودن و تشکل های بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: متاسفانه تشکل های ما در بخش کشاورزی و خدمات تولیدی اصلا فعال نیستند و چون دچار تعدد هستند، بیشتر به جای اینکه در راستای اهداف خدمت به مردم باشند در مقابل هم قرار می گیرند

وی در خاتمه تنها راه حل برای رهایی کشاورزان استان از واسطه ها و دلالان بخش کشاورزی را در اختیار قرار دادن میادین میوه و تره بار در اختیار کشاورزان عنوان کرد و گفت: وقتی کشاورز میوه را بدون واسطه و بصورت مستقیم وارد میادین میوه و تره بار کند قطعا فاصله قیمت محصول در باغ و بازار بسیار کم خواهد شد و این مسئله هم به نفع مصرف کننده خواهد بود و هم به نفع کشاورز؛ امید است که تشکیلات شورای عال حمدا در بخش کشاورزی بتواند مشکلات و موانع موجود بر سر راه کشاورزان را ازمیان بردارد و در راستای توسعه کشاورزی استان بتواند گامی مهم و اساسی بردارد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید