02:59|شنبه, مرداد 06 ,1403
تاریخ انتشار: 11 شهریور 1400 - 13:44
کد خبر: 16874
یادداشت:

پر شدن جیب دلالان دارو به قیمت بازی با جان مردم!

سردرگمی مسئولان جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا در ۱۸ ماه گذشته اگرچه مشکلات فراوانی را برای آحاد جامعه به وجود آورده و هزینه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی را به کشور تحمیل کرده اما در این میان برای دلالان دارو و تجهیزات پزشکی فرصت‌هایی فراهم کرده تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و در سایه گرفتاری مردم به سودهای کلانی دست یابند.
پر شدن جیب دلالان دارو به قیمت بازی با جان مردم!

سرویس اجتماعی باریش نیوز، استان آذربایجان غربی در شمار استان هایی قرار گرفته است که این روزها به مرحله فرا بحرانی در ابتلای مردم به کرونا رسیده‌ است. آمار ابتلای مردم در این استان لحظه به لحظه در حال افزایش است و ظرفیت مراکز درمانی برای پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده است.

این روزها به دلیل اوج شیوع کرونا در آذربایجان غربی و نیاز مبرم بیماران کرونایی به برخی از آمپول ها و داروهای کرونا و تشکیل بازار سیاه برای تهیه این داروها  گلایه بسیاری از شهروندان را به همراه داشته است.

مردم درمانده برای یافتن داروهای کرونا و به امید نجات عزیزان خود از خطر مرگ، نسخه‌به‌دست از خیابانی به خیابان دیگر می‌روند ولی متاسفانه در این میان داروهای کرونا در میان دلالان لحظه‌به‌لحظه گرانتر می‌شود.

تازه ترین بررسی های میدانی نشان می دهد دلالان در اطراف مراکز درمانی، همراهان مضطرب بیماران کرونایی را شناسایی کرده و در شرایط استیصال آنان، برخی از داروها ی کمیاب کرونا را که قیمت رسمی آن بین 500 تا ۷۰۰ هزار تومان است، بین 9 تا ۱۲ میلون تومان به مردم می فروشند.

حال سوال اصلی اینجاست که به راستی این داروها چگونه به دست دلالان میرسند؟ مگر نه اینکه توزیع بسیاری از این دارو ها و آمپول ها در خارج از شبکه بیمارستانی ممنوع است، پس چگونه هزاران شیشه از این داروها که حتی برخی از آنها از تولیدات داخل هستند به دست دلالان رسیده و با قیمتهای گزاف معامله میشود؟!

هر پیک جدید کرونا به معنای افزایش شدید مبتلایان به این بیماری است و علاوه بر کمبود تخت های بیمارستانی، دارویی که برای درمان این بیماری تجویز می شود نیز با کمیابی و نایابی مواجه می شود و بر اساس گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان این داروها بر اساس سهمیه اختصاص داده شده به هر استان تعلق می گیرد.
در این شرایط باید از مسئولان مربوطه پرسید، چرا نمی توانند بر مافیای دارو که در زمان اوج  بیماری کرونا شکل گرفته است، به درستی نظارت کنند و با افرادی که از این فرصت سوء استفاده می کنند و در واقع با جان مردم بازی می کنند برخود کنند و دست این دلالان را برای همیشه از سیستم دارویی و نظام سلامت کوتاه نمایند؟ چرا که تشکیل بازار سیاه دارو رسما خالی کردن جیب مردم و مهم تر از آن بازی با جان مردم است.

بر اساس گفته تعدادی از شهروندان دلال‌ها برای هر روز آن طور که می‌خواهند قیمت‌ها را تعیین و بین مردم عرضه می‌کنند، از یک طرف طمع برای دریافت سود بیشتر و از سوی دیگر افزایش تقاضا برای تهیه داروی کرونا در بازار باعث شده تا دلا‌ل ها به انجام این کار حریص‌تر شوند و سلامتی مردم برایشان بی اهمیت باشد.

سخن آخر اینکه، تا زمانی که توجهی به رفع کاستی‌های سامانه توزیع د‌‌ارو، واکسن، ملزومات پزشکی و د‌‌یگر کالاهای مرتبط با کرونا نشود‌‌، بازار برای کاسبان کرونا همچنان گرم و پر سود باقی خواهد‌‌ ماند‌‌. در واقع منافع سود‌‌اگران این بازار فریب و به دور از انسانیت به گسترد‌‌گی حوزه انتقال کرونا و ابتلای هرچه بیشتر مرد‌‌م گره خورد‌‌ه است و در این بحران برخورد قاطع با این افراد سودجو  باید در راس کار مسئولان مربوطه قرار گیرد و همه با هم و متحد دست این دلالان را از این بازار سیاه کوتاه نمایند.

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید