11:19|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 08 شهریور 1400 - 11:20
کد خبر: 16850
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

واکسینه شدن زنان باردار در برابر کرونا

آنچه امروزه در جامعه مورد بحث قرار می گیرد ، واکسیناسیون زنان باردار در مقابل ویروس کرونا است.
واکسینه شدن زنان باردار در برابر کرونا

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: مادران باردار در خطر بالای ابتلا به بیماری نیستند ، اما در صورت ابتلا ، اشکال شدیدتر بیماری در مادران باردار نسبت به زنان غیر باردار در سن مشابه بیشتر خواهد بود.

واکسن سینوفارم ویروس غیر فعال می باشد و بنا به توصیه سازمان بهداشت جهانی ، با توجه به خطرات تهدید کننده سلامت مادر در صورت ابتلا به کرونا ، به مادران باردار قابل توصیه است و فعلا واکسن سینوفارم ، تنها واکسنی است که تزریق آن به مادران باردار مجاز می باشد.

وی در پاسخ این سوال که چه زمانی تزریق انجام شود گفت : به دلیل حفظ ایمنی بیشتر تا حصول نتایج و مستندات کافی ، ترجیحا واکسیناسیون بعد از هفته 12 بارداری تزریق شود. البته ایشان اضافه کردند که واکسیناسیون به معنای ایجاد ایمنی قطعی نیست و تداوم اقدامات پیشگیری از ابتلا به کووید برای مادران باردار قابل توصیه است.

دکتر حبیب زاده در ادامه گفت : مادرانی که تحت درمان با داروهای ضد انعقادی هستند ، تزریق واکسن می بایست به صورت عمیق در عضله دلتویید انجام شود.

وی در ادامه به تزریق واکسن سینوفارم در مادران باردار با شرایط اعلام شده اشاره کرد و گفت : واکسیناسیون مادران باردار واجد شرایط ، منوط به رضایت وی پس از مشاوره خواهد بود، توصیه می شود واکسیناسیون بعد از هفته دوازدهم بارداری انجام شود و همه مادران باردار با نمایه توده بدنی و سن سی و پنج سال و بالاتر ، مادران در همه گروه های سنی شاغل در بهداشت و درمان ، همه مادران بارداری که همسرانشان در بخش های کرونا و یا مراکز بهداشتی مدیریت کرونا شاغل هستند ، مادران با بارداری های دوقلویی ، چند قلویی و بارداری با آی وی اف ، همه مادران باردار با بیماری زمینه ای شامل بیماری دیابت ، قلبی ، فشار خون بالا ، مصرف داروهای ایمونوساپرسیو ، بیماری مزمن کلیوی ، آنمی سیکلسل،پیوند اعضا ، سیروز کبدی و آسم به علت خطر ابتلا به بیماری کرونا در سه ماهه سوم بارداری، ضمن تاکید بر شناسایی مادران باردار واجد شرایط، واکسیناسیون مادران واجد شرایط با سن بارداری بیست و هشت هفته و بیشتر در اولویت خواهند بود.

دکتر حبیب زاده در پایان گفت : فاصله بین واکسن ویروس کرونا با واکسن آنفولانزا در بارداری حتی الامکان چهارده روز می باشد.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید