17:30|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1400 - 09:16
کد خبر: 16792
یادداشت:

آزادی و آزادگی ؛ مهم ترین درس نهضت عاشورا

دهه اول محرم تاسوعا و عاشورا و دهه دوم محرم حوادث مختلفی را در خود جای داده که اگر تمامی این حوادث را در کنار یکدیگر قرار دهیم به یک چهره واحد می‌رسیم و آن هم مظلومیت امام حسین علیه السلام بوده و خواهد بود.
آزادی و آزادگی ؛ مهم ترین درس نهضت عاشورا

سرویس فرهنگی باریش نیوز، سراسر زندگی  امام حسین (ع) و قیام ایشان در کنار تمامی حوادثی که در روز عاشورا رخ داد برای جامعه بشری درس زندگی است.

قیام امام حسین (ع) در طول تاریخ باعث شد تا چهره ظلم و جور به نمایش در می‌آید و تمامی وجدان‌های بیدار در جهان پذیرفته است که امام حسین علیه السلام تنها برای دفاع از دین اقدام به قیام کرده است.

عاشورا پر از حوادث مختلف است و وقتی تمامی این حوادث در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند یک تصویر واحد را به نمایش می‌گذارند و آن هم بزرگی، معرفت و معارفی است که امام حسین علیه السلام برای جامعه بشری تجویز کرده است اگر انسان به درس‌های امام حسین علیه السلام توجه کند از مشکلات جامعه بشری رهایی خواهد یافت.

محافظت از دین، مهمترین درس نهضت عاشوراست و امام حسین(ع) با عمل خود به انسان‌های مؤمن آموخت هنگامی که اساس مکتب با خطر مواجه می‌شود، باید در راه حفظ آن از هیچ گونه فداکاری دریغ نکنند. امام حسین(ع) وقتی مشاهده کرد زمام جامعه اسلامی به دست فردی مثل یزید افتاده است که به صورت علنی احکام الهی را زیر پا می‌گذارد، قیام کرد و مردم را هم برای مبارزه با یزید فرا خواند و در این راه از جان و مال و فرزندان و یارانش گذشت و اجازه نداد که مرد فاسقی چون یزید احکام الهی را پایمال کند. وظیفه رهبران با وظیفه مردم عادی فرق دارد و چون امام حسین(ع)، امام و نماینده پیغمبر(ص) بود، اگر بیعت‌نامه را امضاء می‌کرد، از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند.

در حقیقت هیچ نهضتی، در طول تاریخ بشریت همچون نهضت امام حسین (ع) قلب ها را منقلب نکرده و روح عزت، آزادگی، عواطف و همسوی را در بشر ندمیده است، به طوری که امروزه با گذشت بیش از14 قرن از این رخداد هنوز که هنوزه، تبلور، معنا و مفهوم نهضت عاشور هر روز تازه تر از گذشته است 

حادثه تلخ عاشورا که رویارویی جبهه حق و باطل و درگیری خونین میان سپاه ایمان و سپاه کفر پنهان و نفاق بود، گرچه در ظاهر به شهادت یاران حق انجامید، لکن از نظر آموزندگی و عبرت گیری، درس های نهفته و افتخارآفرین بسیاری دارد، چرا که قافله سالار شهیدان این حرکت و نهضت بزرگ را با برنامه ریزی دقیق و اجرای آن براساس معیارهای اصیل اسلام ناب محمدی(ص) به صورت دانشگاهی درآورد که ابعاد گوناگون دین مبین اسلام در آن تجلی یافته و برای مسلمانان و همه آزادگان و آزادی خواهان جهان الگوی انسان بودن، انسان زیستن، انسان مردن و به سعادت جاودانه رسیدن را ارائه داد.

می توان گفت عاشورا تبیین عملی اسلام در عرصه های گوناگون بود. امام حسین(ع) و یارانش در میدان کوچکی که به گستره تاریخ بود، صحنه هایی از بزرگی و بزرگواری و جلوه های ایمان و یقین را به نمایش گذاشتند که هر انسان عاقلی را به کرنش وا می‌دارد. او در سخت ترین شرایط نقش امامت را که تبیین مکتب و ترویج تعالیم دین و تصحیح باورهای مردم و هدایت جامعه است، به بهترین صورت ایفا کرد و به گونه مستقیم و غیر مستقیم به پیروان اسلام درس دین شناسی و دین داری داد. عاشورا مکتبی است که درس های اعتقادی و عملی و اخلاقی را به بهترین صورت ارائه می دهد.

این روزها بهترین زمان برای فکر کردن درباره این اتفاق و  یادگیری از مکتب عاشوراست تا این آموزه ها را در زندگی مان پیاده کنیم و به موفقیت و سعادت بیش تر برسیم.

در واقع ماه محرم بهترین فرصت برای آشنایی با فلسفه قیام حسین و نهضت عاشوراست به شرط آنکه همواره از این حماسه تاریخی درس بگیریم و مسیر زندگی خود را حسینی کنیم.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید