03:38|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 24 مرداد 1400 - 12:00
کد خبر: 16769
متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

علائم و نشانه‌های سندرم ری در کودکان

سندرم ری یک بیماری نادر است که کودکان می‌توانند هنگام بهبود یافتن از یک عفونت ویروسی مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی یا آبله‌مرغان به آن مبتلا شوند. این بیماری روی تمام ارگان‌های بدن اثر می‌گذارد اما برای مغز و کبد بیش از همه مضر است.
علائم و نشانه‌های سندرم ری در کودکان

دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: این بیماری نسبتا نادر، ولی بسیار وخیم و غیرمسری است. با اینکه تمام اعضا و ماهیچه‌های بدن را درگیر می‌کند، بیشترین آسیب را به مغز و کبد می‌رساند و موجب التهاب مغزی و رسوبات چربی در کبد می‌شود.

وی افزود: سندرم ری معمولا در کودکان و نوجوانانی را دچار می‌کند که درحال بهبودی از یک بیماری عفونی (اغلب آنفولانزا و آبله مرغان) می‌باشند. کودکانی که بین سنین پنج تا پانزده سالگی هستنذ، در معرض بیشترین خطر قرار دارند. بیشتر موارد گزارش شده در ماه‌های دی تا فروردین بوده است. دقیقا مشخص نشده است که چه عاملی سندرم ری را ایجاد می‌کند. بعضی از پژوهشگران معتقدند از آنجایی که این بیماری تقریبا همیشه بعد از یک عفونت ویروسی روی می‌دهد، سندرم ری می‌تواند در اثر یک ویروس ایجاد شود و این ویروس همراه با عوامل دیگری که شناخته نشده‌اند، سمی تولید می‌کند که به بدن آسیب می‌رساند. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که در اثر نقص در سوخت‌وساز بدن است که جلوی بیرون ریخته شدن مواد مضر از مغز را می‌گیرد.

زارع در ادامه گفت: شواهدی وجود دارد که ارتباط بین سندرم ری و استفاده از آسپرین را در درمان عفونت‌ها ویروس که کلا قبل از آن شروع می‌شوند، نشان می‌دهد. با اینکه نقش آسپرین در بروز سندرم ری ثابت نشده است پزشکان، اکنون در موارد عفونت‌های ویروسی به ویژه آنفلوآنزا و آبله مرغان در دادن آسپرین به کودکان احتیاط کنند.

وی همچنین افزود: اگر سندرم ری در مراحل آغازین درمان نشود، موجب آسیب دائمی مغزی، بیهوشی و یا مرگ می‌شود. حدود بیست و پنج درصد موارد سندرم ری منجر به مرگ می‌شوند.

زارع در مورد علائم و نشانه‌های این بیماری گفت: اگر کودکی که از عفونت‌های ویروسی بهبودی می‌یابد، ناگهان شروع به استفراغ شدید کرد و به صورت غیرعادی گیج، بیش از حد فعال یا منگ شد، به سندرم ری مشکوک است. به محض آنکه بیماری پیشرفت کند، می‌تواند موجب تشنج و بیهوشی شود.
درمان خانگی: اگر شما شک دارید که کودک شما سندرم ری دارد، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید و به درمان خانگی بپردازید.
موارد احتیاط: به کودکانی که دچار عفونت‌های ویروسی شده‌اند، به آن‌هایی که آبله مرغان یا آنفلوآنزا دارند، آسپرین ندهید. به جای آن، با اسفنج کودک را شستشو دهید و به او برای درمان تب و بیماری‌های دیگر داروهای مشابه آسپرین بدهید. داروهای مشابه آسپرین، سندرم ری ایجاد نمی‌کنند.

وی در ادامه افزود: -سندرم در بیست و پنج درصد موارد کشنده است. تشخیص و درمان به هنگام، برای بهبود دچار لازم هستند.
-اگر پزشک شما به سندرم ری مشکوک شود، آزمایش‌هایی را دستور خواهد داد تا تشخیص را ثابت کند. آزمایش خون، موارد غیرطبیعی را که نمایانگر آسیب کبدی باشند، آشکار می‌کند. ممکن است برای رد کردن تشخیص‌های دیگر، نمونه مایع نخاعی گرفته شود.


متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه تصریح کرد: هیچ درمان شناخته شده‌ای برای سندرم ری وجود ندارد و درمان، شامل درمان حمایتی کودک است تا بدن کودک بتواند خودش کارش را انجام دهد. کودک معمولا در بیمارستان بستری می‌شود و به عنوان یک قاعده، کودکی که سه تا چهار روز زنده بماند، کاملا بهبود پیدا می‌کند.

آدرس و شماره تماس دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس: 09153414736_33431204

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید