14:56|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1400 - 10:22
کد خبر: 16762

رئیس مجلس فهرست وزیران پیشنهادی را اعلام وصول کرد

وزرای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم در نامه رئیس جمهور به رئیس مجلس شورای اسلامی معرفی شدند.
رئیس مجلس فهرست وزیران پیشنهادی را اعلام وصول کرد

به گزارش سرویس سیاسی باریش نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، نامه آقای رئیسی در خصوص معرفی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را به این شرح قرائت کرد:

بسمه تعالی
جناب دکتر محمدباقر قالیباف
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
در اجرای اصل (۱۳۳) قانون اساسی وزرای پیشنهادی به شرح زیر جهت اخذ رأی اعتماد معرفی می‌شوند:

۱- دکتر عیسی زارع پور (ارتباطات و فناوری اطلاعات)
۲- حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب (اطلاعات)
۳- دکتر احسان خاندوزی (امور اقتصادی و دارایی)
۴- دکتر حسین باغگلی (آموزش و پرورش)
۵- دکتر بهرام عین اللهی (بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)
۶- دکتر حجت‌الله عبدالملکی (تعاون، کار و رفاه اجتماعی)
۷- دکتر سیدجواد ساداتی نژاد (جهاد کشاورزی)
۸- دکتر حسین‌امیر عبداللهیان (امور خارجه)
۹- دکتر امین‌حسین رحیمی (دادگستری)
۱۰- امیر سرتیپ ستاد دکتر محمد رضا آشتیانی (دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح)
۱۱- مهندس رستم قاسمی (راه و شهرسازی)
۱۲- دکتر سیدرضا فاطمی امین (صنعت، معدن و تجارت)
۱۳- دکتر محمدعلی زلفی گل (علوم، تحقیقات و فناوری)
۱۴- دکتر محمدمهدی اسماعیلی (فرهنگ و ارشاد اسلامی)
۱۵ دکتر احمد وحیدی (کشور)
۱۶- مهندس سید عزت الله ضرغامی (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)
۱۷- مهندس جواد اوجی (نفت)
۱۸- مهندس علی اکبر محرابیان (نیرو)
۱۹- دکتر سیدحمید سجادی هزاوه (ورزش و جوانان).

رئیس مجلس با بیان اینکه وزرای پیشنهادی، تیم انتخابی رئیس جمهور برای اداره امور کشور است گفت: بررسی کابینه پیشنهادی دولت جدید در اولویت کاری مجلس است.

 قالیباف در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود درخصوص بحث اعلام وصول نامه رئیس جمهور درخصوص وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه ۲۰ مردادماه تلاش کردیم تا اعلام وصول اسامی وزرای پیشنهادی در مجلس قرائت شود، اما نامه رسمی رئیس جمهور ساعت ۱۳ و ۳۵ دقیقه به دست ما رسید و طبیعتاً صحن علنی مجلس پایان یافته بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: براساس ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس ما مکلف هستیم تا اعلام وصول لیست وزرای پیشنهادی دولت را در صحن علنی مجلس به صورت رسمی قرائت کنیم که بر این اساس امروز جلسه علنی مجلس را تشکیل دادیم تا براساس فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هیچ وقفه و کاری در بحث بررسی کابینه دولت جدید پیش نیاید، از این رو با اولویت، امروز این موضوع را در دستور کار قرار دادیم.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور همراه با نامه معرفی وزرای پیشنهادی، برنامه کلی دولت را نیز ضمیمه کرده است.

 قالیباف در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: دولت براساس ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس دو هفته فرصت داشت تا لیست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کند که این کار را در کمتر از یک هفته انجام و لیست وزرا را همراه با برنامه کلی دولت در چند صفحه ارسال کرد و اکنون در سامانه بارگذاری شده است.
رئیس قوه مقننه تاکید کرد: براساس آیین نامه مجلس ما تجربه، تخصص‌های مرتبط، شرح حال وزرا، برنامه، سوابق، ثروت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد را درخصوص وزرای پیشنهادی در سامانه در اختیار همه نمایندگان قرار خواهیم داد.

وی ضمن درخواست از وزرای پیشنهادی جهت بارگذاری یادداشت‌ها و برنامه‌های خود براساس قانون در این سامانه گفت: این سامانه مورد رجوع همه نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی مجلس است. امروز بلافاصله لیست وزرای پیشنهادی به کمیسیون‌های تخصصی دوم و سومی که مشخص شده ارسال خواهد شد تا در یک مهلت زمان یک هفته‌ای بررسی‌های دقیقی را انجام دهند.

 قالیباف خطاب به نمایندگان اظهار کرد: در زمان بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی، باید تمامی اسناد ایشان با اسناد بالادستی تطبیق داده شود، بنابراین بخش اصلی را در این میان کمیسیون‌های تخصصی برعهده دارند و به این موضوع توجه داشته باشند که گزارش کمیسیون‌ها در این خصوص به صحن علنی مجلس بسیار مهم و اساسی است.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: کمیسیون‌های مجلس براساس فرمت‌های تهیه شده در سامانه، نظر خود را به صورت روشن، شفاف و مشخص در صحن توسط سخنگو‌های خود اعلام کنند. اگر وزیر پیشنهادی در یک کمیسیون برنامه‌های خود را ارائه کرد، سخنگوی این کمیسیون مدت زمان ۱۰ دقیقه برای ارائه گزارش کمیسیون متبوع خود فرصت دارد، ولی در صورت تعدد کمیسیون‌های نظردهنده در خصوص برنامه‌های یک وزیر پیشنهادی، هر کدام ۵ دقیقه زمان در اختیار خواهند داشت تا نظر خود را بیان کنند.

وی تاکید کرد: نمایندگان باید مبتنی بر توانایی، کارآمدی، پاسخگویی، برنامه، اسناد بالادستی، چابکی در تصمیم گیری و سایر نکاتی که براساس قانون به عنوان مبنا برای بررسی وزرای پیشنهادی مشخص شده است، برنامه وزرای پیشنهادی را بررسی کنند، اما این نکته را مورد نظر داشته باشید که رئیس دولت، رئیس قوه مجریه و مدیر اجرایی، رئیس جمهور محترم است و وی وظیفه پیشبرد کار‌ها را برعهده دارد و با پذیرش مسئولیت قرار است با این تیم کار کند، بنابراین این موضوع را مدنظر داشته باشید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید