19:58|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 18 مرداد 1400 - 14:01
کد خبر: 16739
یادداشت:

جوانان، مهره سرگردان بازی تحصیل و اشتغال

با توجه به جمعیت قابل توجه جوانان تحصیل کرده و بیکار در آذربایجان‌غربی، با مهارت آموزی و حل معضل اشتغال جوانان می‌توان زمینه کاهش معضلات اجتماعی و سلامت روانی جامعه را مهیا کرد.
جوانان، مهره سرگردان بازی تحصیل و اشتغال

سرویس اجتماعی باریش نیوز، نارضایتی‌هایی که از گوشه و کنار استان به گوش می‌رسد نشان از لبریز شدن صبر قشر جوان است و دغدغه مردم از کمبود کار و عدم اشتغال. جوانانی که جویای کارند اما این جست‌وجوها تا به حال فایده‌ای برای آن‌ها نداشته است. 

ذهن مردم همواره درگیر سوالاتی از قبیل اینکه چرا جذب نیروی جوان در ادارات دولتی کم است؟چرا نیروهای کهنه کار و با سابقه کناره‌گیری نمی‌کنند تا جوانان وارد میدان شوند؟و انتظار از مسئولانی که باید رسیدگی کنند اما همچنان نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند...


البته اینکه تمام خطاها وکم کاری‌ها را هم گردن مسئولان بیاندازیم درست و نتیجه بخش نیست، چون شواهد حاکی از این است که متولدین دهه ۶۰ بخش بزرگی از جوانان بیکار را شکل می‌دهند؛ جوانانی که به جای وارد شدن در سن ۲۰ سالگی به بازار کار، تحصیل را ترجیح داده و با افزایش تحصیلات توقع بالای شغلی را هم با خود به همراه داشتند و جامعه پاسخگو این توقعات نبوده و نیست و باید پرسید که آیا می‌توان امیدوار بود که روزی پاسخگو باشند؟

و از سویی دانشگاه‌ها، دانشجویانی را از رشته‌هایی فارغ التحصیل کرده‌اند که بازار کار طالب آن‌ها نبوده، چون جایی برای جذب آنها وجود نداشت و همین باعث شد جوانان در بازار و حرفه ای فعال باشند که هیچ سنخیتی با میزان تحصیلاتشان و رشته آنها وجود نداشت. 

این دغدغه فکری اگر همینطور ادامه پیدا کند و بزرگ شود، باعث ایجاد خشونت در جامعه می‌شود و افسردگی و نا امیدی از زندگی و عدم انگیزه برای تشکیل زندگی و بی بند و باری جوانان،مصرف بیش از اندازه فضای مجازی و کشیده شدن جوان به اعتیاد را که مخرب خانواده‌ها است را شاهد خواهیم بود‌،چون جوان بیکارقادر به تامین وضعیت مالی مناسب و ایجاد تعادل در زندگی نخواهد بود وتوان مالی خود را برای خرید یا اجاره مسکن و مایحتاج خانه کامل از دست داده و موفق به حل مشکلات نخواهد بود و همچنین به دنبال آن طلاق و از هم پاشیدن خانواده ضربه مهلکی هم به فرد و هم به جامعه می‌زند که دیگر راهی برای جبران باقی نمی‌گذارد.

این دغدغه فکری خنجری است که همواره به تن جامعه زخم می‌زند و آرامش را از او می گیرد؛  ثمره ی این زخم ها جامعه ای پرخاشگر خواهد بود که سرگردان میان شدنی ها و نشدنی ها قدم بر میدارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید