20:30|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 18 مرداد 1400 - 13:43
کد خبر: 16738
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

علل و درمان پستان فرعی در بانوان

پستان فرعی یا پستان سوم عارضه‌ای است که در آن علاوه بر دو پستان، یک پستان دیگر هم در قسمت زیر بغل، قفسه سینه و یا در زیر یکی از پستان‌ها ایجاد می‌شود. این پستان اضافه اشکال مختلفی دارد و در هر فرد با شکل متفاوتی بروز می‌کند. در برخی از افراد پستان فرعی فقط به صورت یک توده برآمده است اما در برخی دیگر این پستان ممکن است آرئول هم داشته باشد.
علل و درمان پستان فرعی در بانوان

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: پستان فرعی حالتی است که فرد علاوه بر پستان های نرمال دارای یک زائده پستان مانند در زیر بغل باشد. علت ایجاد این حالت مادرزادی است و به دلیل تقسیمات اشتباهی که در دوران جنینی رخ داده است، یک توده چربی در زیر بغل فرد ایجاد می گردد که پستان سوم نامیده می شود. در اوایل کودکی و تا قبل از بلوغ، هیچ گونه نشانه یا علامتی ندارد و با بزرگ شدن فرد و رشد پستان ها، پستان سوم نیز کم کم ظاهر می شود و به شکل یک توده چربی در زیر بغل ایجاد می گردد.

وی افزود: ظاهر آن تقریبا شبیه به پستان است و نوک آن رو به پایین می باشد. وجود آن موجب درد یا بروز اختلالات دیگر نمی گردد. در واقع فقط یک عضو اضافی است که به صورت نرمال و طبیعی در بدن رشد کرده است. در شرایطی که پستان فرعی بزرگ شود و موجب ناراحتی شده و شرایط را برای فرد سخت خواهد کرد، مانند داشتن ظاهر نامناسب یا ایجاد ناراحتی در هنگام خوابیدن و … می توان آن را با عمل جراحی درمان کرد. اما به خود خودی موجب ایجاد بیماری نمی گردد و نیاز به درمان ندارد.

وی همچنین گفت: پستان های زیر بغل یا توده های سطحی که از قسمت زیربغل آویزان هستند و به راحتی با چشم قابل مشاهده و لمس خواهد بود را پستان فرعی می گویند. پستان های فرعی می توانند یک طرفه یا دو طرفه باشد و حتی در دوران شیردهی و بارداری ایجاد می شود و برجستگی آن مشخص خواهد بود.

حبیب زاده در ادامه افزود: توده های سفت یا لنفوم های سرطانی به هیچ عنوان در زیر بغل به صورت سطحی که با پوست در ناحیه ی بازو به تنه وصل است را توده بدخیم و سرطانی نمی دانند، بلکه توده های سرطانی بدین صورت سطحی نخواهند بود و در پشت عضله پستانی بزرگ قرار دارد.

وی گفت: انسان می تواند چندین پستان کوچک در خط شیری داشته باشد که در سنین جنینی برطرف می شود اما گاها پیش می آید که برطرف نشده و باقی خواهد ماند که شایع ترین قسمت که این نوع پستان ها باقی می ماند در ناحیه زیر بغل می باشد. پستان های فرعی برای افراد مشکلی پیش نخواهد آورد و گاها در زمان شیردهی بزرگ می شود. حتی گاهی ممکن است سوراخی در آن ها ایجاد شود از آن ها شیر خارج گردد.

حبیب زاده با اشاره به علت ایجاد پستان سوم گفت: همانطور که اشاره شد، تا زمانی که پستان ها در زمان بلوغ رشد نکنند، سینه فرعی نیز مشخص نمی شود. در زمان شیردهی و حاملگی که بافت پستان تحریک شده و فعال می گردند، پستان سوم نیز رشد کرده و آشکار می شود. در واقع علت اصلی این عارضه ناشی از اختلالات مادرزادی عنوان می کنند. بافت پستان در زمان جنینی تا زیر بغل کشیده شده و رشد کرده است. بنابراین سلول های بافت پستانی در این ناحیه نیز وجود دارند و در اثر تحریک شدن بزرگ شده و تشکیل پستان سوم را می دهند. در واقع این اندام اضافی مانند یک یک پستان طبیعی رفتار می کند و همانند بافت پستان اصلی در اثر تغییرات هورمونی و دوره های پریودی نیز دچار تغییر می گردد.

وی در مورد درمان پستان سوم افزود: سینه سوم در صورت بروز مشکلاتی از قبیل ایجاد درد، ظاهر بدشکل و … نیاز به درمان دارد. درمان پستان سوم متنوع است و بسته به اندازه آن و همچنین محل قرارگیری متفاوت می باشد. هر چه پستان سوم از بافت سینه های اصلی دورتر باشد درمان پیچیده تر می گردد.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه، در مورد عوارض جانبی ناشی از عمل جراحی پستان فرعی، در پایان تصریح کرد: نکته مهم در درمان پستان سوم، توجه به تخلیه کامل آن است. هر گونه عدم تخلیه صحیح امکان رشد مجدد سینه فرعی را فراهم می کند و نیاز به جراحی دوباره برای از بین بردن آن است. اما به طور کلی عوارض جانبی زیر برای درمان پستان های فرعی عنوان می شود: ایجاد جای زخم و اسکار پس از عمل روی سینه ها یا در زیر بغل، باقی ماندن غده ها و رشد مجدد آنها، آسیب به غدد لنفاوی و تحریک آنها، ممکن است عرق های زیر بغل روند بهبود را کاهش داده و درمان را با مشکل مواجه می کند.





 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید