16:27|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1400 - 10:39
کد خبر: 16713
یادداشت:

بازار فریب انتخاب رشته کنکوری‌ها / مافیای انتخاب رشته کنکور در کمین پذیرفته‌شدگان

هر سال بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ، افرادی سودجو برای کسب درآمد به بازار داغ انتخاب رشته روی می‌آورند و داوطلبان زیادی فریب تبلیغات آن‌ها را می‌خورند
بازار فریب انتخاب رشته کنکوری‌ها / مافیای انتخاب رشته کنکور در کمین پذیرفته‌شدگان


سرویس اجتماعی باریش نیوز، مسئله کنکور در چند سال گذشته برای بسیاری از افراد سود آوری بسیاری داشته و درواقع باید گفت که این افراد همان کسانی هستند که به مافیای کنکور معروف شده اند.

سازمان سنجش طی چند روز گذشته نتایج اولیه  کنکور را اعلام کرد، این درحالی است که برخی از مشاوران کنکوری قبل از اعلام نتایج شروع به تبلیغات خود در صفحات مجازی کرده بودند و با انجام این کار نه تنها آرزوی هزاران جوان به ورطه نابودی می کشانند، بلکه در این میان میلیارد‌ها پول هم به جیب دلالان کنکوری خواهد رفت و با این روش عملا شاهد کاهش بار علمی و افزایش استرس در میان پذیرفته شدگان  مرحله اول خواهیم بود.

همه اینها در حالی است که کارشناسان بارها اعلام کرده اند که خانواده‌ها و داوطلبان باید آگاه باشند که مافیای کنکور مشاوران سازمان سنجش نیستند و نباید پیش آن‌ها انتخاب رشته نمایند. در نتیجه تنها کاری که مشاور انتخاب رشته می‌کند این است که از اشتباهات داوطلبان جلوگیری کند و به اینصورت افراد باید انتخاب عاقلانه داشته باشند و فریب مافیای کنکور را نخورند.

 در این میان مؤسسات کنکوری هیچ گاه  قید درآمد حاصل از انتخاب رشته را نمی زنند و تا آخر پای جیب داوطلبان و خانواده‌ها می‌ایستند. به طوری که با وجود تمهیدات دولتی و ارزان‌قیمت آموزش‌و‌پرورش و سازمان سنجش برای انتخاب رشته با شعار‌های پررنگ و لعاب مشتری‌های بیشتری برای خود جذب می‌کنند.

بر اساس رگفته بسیاری از کارشناسان با وجودی که آماری دقیق موجود نیست که براساس آن بتوان در مورد عملکرد مؤسسات کنکوری قضاوت قطعی کرد با این حال نحوه محاسبه تراز آزمون و سابقه تحصیلی دانش‌آموزان در جامعه آماری کشوری به راحتی در دسترس مؤسسات انتخاب رشته قرار ندارد. در نتیجه ادعای جامعه آماری نزدیک به کنکور غیرقابل اعتنا است و بنابراین تضمین نتیجه‌گیری صددرصدی توسط این مؤسسات بیشتر یک شعار تبلیغاتی است.

اگر داوطلبان دقت کافی  را در انتخاب رشته خود نداشته باشند و این امر  را به فرد غیرمتخصصی بسپارند، علاوه بر صرف هزینه‌های هنگفت ممکن است که یک سال از کنکور عقب بمانند یا با انتخاب رشته‌ای که به آن علاقه ندارند، آینده‌شان دستخوش تغییر شود.

نکته آخر اینکه، ضرورت دارد که هر داوطلبی با مطالعه و دقت زیاد و با توجه به رتبه خود انتخاب رشته صحیحی داشته باشد و اگر داوطلبی فکر می‌کند که نیاز به یک مشاور دارد تا او را در این امر یاری کند، بهتر است تا از مشاوران رسمی و معتبری که سازمان سنجش تایید می‌کند یا از معلمان خود کمک بگیرد تا مبادا با یک لحظه غفلت و اشتباه آینده تحصیلی خود به خطر نیندازند.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید