15:47|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 12 مرداد 1400 - 13:04
کد خبر: 16710
یادداشت:

مقابله با تکدی گری نیازمند عزم جدی از سوی مسئولان شهری می باشد

تکدی‌گری به عنوان یکی از پدیده‌های ناهنجار در گوشه و کنار شهر ارومیه قابل مشاهده است و می‌توان آن را حاصل بیکاری، اعتیاد، بیماری، مهاجرت، فقر و حاشیه‌نشینی دانست.
مقابله با تکدی گری نیازمند عزم جدی از سوی مسئولان شهری می باشد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، تکدی‌گری به‌عنوان یک معضل اجتماعی می‌تواند آسیب‌های متعدد اجتماعی از قبیل سرقت، فروش مواد مخدر، سوء استفاده از کودکان و سایر معضلات اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

در واقع متکدیان افرادی هستند که از راه‌های مختلف نظیر ، پاک کردن شیشه‌ی خودروها، دود کردن اسپند، استفاده از اطفال و کودکان و... جلوی ماشین‌ها و عابران را می گیرند و  به منظور برانگیختن حس ترحم آنها از آنها درخواست دریافت وجه می‌ کنند و  علاوه بر اختلال در عبور و مرور، چهره شهر را زشت و باعث تنزل وضعیت اجتماعی شهر می شوند.

یکی از مسائل شهرهای بزرگ تکدی‌گری است. متکدی فردی است که از رهگذران در خیابان یا منازل گدایی، و کمک‌های نقدی یا غیرنقدی آنان را طلب می‌کند. گدا برای آنکه اعتماد مخاطب را به دست آورد، معمولا تلاش می‌کند رفتار و گفتار خود را به‌ گونه‌ای تنظیم کند که اعتمادساز باشد.

در میان این متکدیان کودکان بسیاری نیز مشاهده می شود که از طریق فروش گل، فال و ... به تکدی گری روی آورده اند؛ در واقع جمع‌آوری‌ کود‌‌کان متکد‌‌ی یک معضل شهری و اجتماعی می باشد و بر این اساس متولی برخورد با متکدیان، نهادهای شهری هستند. نخستین نهاد‌‌ متولی جمع‌آوری کود‌‌کان متکد‌‌ی، سازمان بهزیستی است که وظیفه نگهد‌‌اری از کود‌‌کان بد‌‌سرپرست و بی‌سرپرست را بر اساس قانون عهد‌‌ه‌د‌‌ار است اما متاسفانه با توجه به اینکه این سازمان امکانات نگهد‌‌اری از این متکدیان را ندارد د‌‌ر نتیجه قانون حمایت از کود‌‌کان بی‌سرپرست و بد‌‌سرپرست عملا عقیم و بلا‌استفاد‌‌ه خواهد‌‌ بود‌‌.

متاسفانه، در بین متکدیان مجرمان زیادی هم هست که وجودشان برای جامعه آسیب جدی به شمار  می‌رود و این امر باید بیشتر مد نظر مسئولان شهری باشد و چاره ای اساسی برای حل این معضل شهری بیابند. 

در این میان سوال بسیاری از شهروندان این است که، دلیل کم‌کاری مسئولان شهری  در راستای جمع آوری متکدیان سطح شهرچیست و به غیر از جمع آوری این متکدیان آیا برنامه اساسی جهت رفع این معضل در شهر دارند؟ و سوال آخر اینکه، چه پاسخی برای کم کاری خود دراین زمینه دارند؟

نکته پایانی اینکه،بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان به نظر می‌رسد اقدامات سخت‌افزاری مدیریت شهری همچون جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر نمی‌تواند راه حل پایداری برای این امر باشد و  چاره اساسی را باید در راه حل‌های اجتماعی نظیر اصلاح فرهنگ رفتاری شهروندان و ایجاد راه حل‌های اجتماع‌محور  و ساماندهی که بر پایه برنامه ریزی اصولی باشد جست تا از این طریق بتوان معضل تکدی گری را برای همیشه از ریشه حل کرد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید