18:45|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 12 مرداد 1400 - 11:02
کد خبر: 16708
یادداشت:

افزایش فاصله طبقاتی حاصل دسترنج دولت روحانی/حل مشکلات معیشتی مهم ترین انتظار مردم از دولت جدید

افزایش نرخ تورم و عدم تناسب میان هزینه و درآمد این روز‌ها بیشتر از هر وقت دیگری احساس می‌شود. در روز‌هایی که قیمت انواع کالا ها و اقلام خوراکی ثانیه به ثانیه در حال افزایش است تا بخش بیشتری از جامعه زیر فشار تورم کمر خم کنند.
افزایش فاصله طبقاتی حاصل دسترنج دولت روحانی/حل مشکلات معیشتی مهم ترین انتظار مردم از دولت جدید

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روز‌ها، معیشت دغدغه اصلی مردم شده و کسانی که حقوق‌بگیر هستند و تا دیروز می‌توانستند مایحتاج ضروری خود را در یک ماه تأمین کنند، این روز‌ها درآمدشان کفاف ده روز از ماه را هم نمی‌دهد. بالا رفتن قیمتها در بازار و افزایش قیمت اقلام مصرفی، فشار‌ها را آن‌چنان زیاد کرده که حتی رژیم‌های غذایی مردم نیز در حال تغییر است؛ حذف گوشت از وعده‌های غذایی، حذف میوه و حتی محصولات لبنی نقطه آغاز این فرایند است.

افزایش بی‌سابقه فقر و نابرابری، و ریزش انبوهی از طبقات متوسط مردم به زیر خط فقر کمر اکثریت مردم را در شرایط کنونی خم کرده است چرا که، از دو سال گذشته با افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی، به‌تدریج قدرت خرید اکثر مردم کاسته شد و بررسی‌ها بیانگر آن است که هم‌اکنون برخی مواد غذایی در سفره اقشار متوسط رو به پایین، دیگر یافت نمی‌شود و مصرف برخی دیگر از مواد غذایی هم به‌شدت کاهش یافته است.
 
به‌گفته بسیاری از  کارشناسان اقتصادی، جامعه ایرانی عملا  طبقه متوسط را از دست داده و به دو  طبقه  دارا و ندار تقسیم شده است و این خود یعنی آغاز یک فاجعه جدید در کشور!

متاسفانه، افزایش موج تورم در 2 سال گذشته باعث شده بسیاری از طبقات جامعه تحت تأثیر این پدیده قرار بگیرند. در این بین طبقات متوسط که عمدتا از جمله اقشار حقوق بگیر جامعه هستند به‌دلیل ثابت بودن درآمدهای خود بیش از همه تحت تأثیر تورم قرار گرفته‌اند و حال امروز بسیاری از این اقشار چشم امید خود را به دولت جدید دوخته اند که شاید با روی کار آمدن این دولت گوشه ای از این همه مشکلات آنها حل شود و امیدی دوباره به سفره های مردم برگردد.

متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم  به دلیل بی برنامگی و سوء مدیریت، سفره مردم کوچکتر شده است اگرچه کشور به قدری ظرفیت دارد که با استفاده از آنها می توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

گفتنی است نابرابری در حقوق مدیران با کارمندان و کارگران، توزیع گسترده رانت‌های ارزی، واردات و تسهیلات بانکی به‌نفع اقشار مرفه، افزایش و نوسانات شدید در بازار ارز،سکه، خودرو و مسکن که منجر به پولدارتر شدن پولدارها شد، همچنین افزایش شدید اجاره‌بها و قیمت مسکن که به‌نفع مالکان و به‌ضرر مستأجران بوده، افزایش شدید قیمت محصولات خوراکی و ... ، از جمله عوامل تشدید نابرابری و تحقق رکوردهای منفی در چند سال گذشته بوده است.

سخن آخر اینکه، در طول چند سال گذشته مردم زیر فشارهای اقتصادی حاکم بر جامعه کمر خم کردند و از عملکرد دولت گذشته رضایت نداشتند و جز افزایش فقر و فاصله طبقاتی و حذف شدن طبقه متوسط جامعه نتواست عملکرد مثبتی از خود نشان دهد بنابراین باید منتظر ماند و دید که دولت جدید چقدر می تواند در تحقق شعارهای انتخاباتی خود موفق عمل کند و آیا مردم می توانند دوباره به آرامش و رفاه نسبی در معیشت و زندگی خود برسند؟


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید