12:40|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 11 مرداد 1400 - 09:11
کد خبر: 16701
یادداشت:

رکود اقتصادی، واحدهای تولیدی آذربایجان غربی را به ورطه نابودی کشاند

هم اکنون تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی در آذربایجان غربی و تولید نصف ظرفیت برخی دیگر از این واحدها از جمله مشکلات بخش صنعت در این استان محسوب می‌شود که متاسفانه آنگونه که باید برای حل مشکلات این واحدها اقدام نشده و همین امر سبب شده شاهد تعطیلی حدود نیمی از واحدهای صنعتی در این استان باشیم.
رکود اقتصادی، واحدهای تولیدی آذربایجان غربی را به ورطه نابودی کشاند


سرویس اقتصادی باریش نیوز، بسیاری از کارشناسان معتقدند که تحریم‌های اقتصادی، نبود مواد اولیه، اخذ مالیات، سود بانکی،تورم  و... از جمله دلایل اصلی راکد شدن بسیاری از واحدهای صنعتی در استان است که بی‌شک با برطرف کردن این مشکلات شاهد بازگشت مجدد بسیاری از واحدهای صنعتی به چرخه تولید خواهیم بود.

بنابراین در شرایطی که استان آذربایجان غربی با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند قطعاً حمایت از این قبیل صنایع می‌تواند زمینه‌ساز رفع بحران بیکاری در این استان باشد.

متأسفانه بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان غربی در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند که به گفته بسیاری ازمدیران این واحدها، عدم حمایت‌های دولتی آنها را به ورطه شکست و نابودی کشانده‌ است و معتقدند که تمام حمایت‌ها فقط در حد شعار است و جنبه عملیاتی ندارد.

در این میان برخی از تولیدکنندگان با نا امیدی از وضعیت موجود اظهار دارند که، متاسفانه حمایت چندانی از سوی مسوولین استانی از تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد، نبود سرمایه در گردش برای ما به معضلی اساسی تبدیل شده به نحوی که  بسیاری از تولیدکنندگان و مدیران کارخانه دها و کارگاه های تولیدی تعدادی از نیروی کار و کارگران خود را تعدیل کرده‌اند و برخی از شهرک‌های صنعتی در سطح شهرستان‌ها عملا به صورت غیرفعال شده‌اند و کارگاهی در آنجا فعالیت نمی‌کند.

به هر حال باید مسئولان این نکته را در نظر داشته باشند که رکود تولید به معنای نابودی اشتغال و عدم رونق اقتصادی در استان است که سبب ایجاد بحران بیکاری و فقر در جامعه می‌شود و به دنلال آن ایجاد بحران‌های اجتماعی مانند اعتیاد، سرقت و ...  هستند.

صنعت به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه نقش مهمی در اشتغال و بهبود وضعیت جامعه دارد اما در سال‌های اخیر حوزه صنعت تولید با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده و امروز به دلیل بحران اقتصادی حاکم بر کشور و عدم حمایت های دولتی متاسفانه بخش عظیمی از این واحدها به تعطیلی کشیده شده است.

سخن آخر اینکه،با توجه به شرایط موجود ضرورت دارد که مسئولان امر هر چه زودتر جهت رفع مشکلات بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی استان چاره‌ای بیندیشند؛ چراکه تعطیلی این واحدها می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری در حوزه تولید و اشتغال استان به دنبال داشته باشد.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید