23:51|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 06 مرداد 1400 - 10:22
کد خبر: 16681
همزمان با آغاز پیک پنجم کرونا؛

وضعیت آذربایجان غربی بحرانی تر از همیشه

در طی چند روز گذشته افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونایی ، وضعیت نگران کننده‌ای را برای کشور و به دنبال آن استان آذربایجان غربی رقم زده است. این در حالی است که روند واکسیناسیون همچنان به کندی پیش می‌رود و هنوز جمعیت زیادی از کشور منتظر دریافت واکسن کووید ۱۹ هستند.
وضعیت آذربایجان غربی بحرانی تر از همیشه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، موج پنجم کرونا بر اساس آمار بیماری های کرونا و روند افزایشی آن در بیش از نیمی از استان های کشور آغاز شده است و این روند افزایشی تا رسیدن به قله پیک جدید ادامه دارد و این امر در حالی است که ما هنوز به طور کامل از پیک چهارم کرونا خارج نشده بودیم و متاسفانه پیک پنجم بر انتهای خیز چهارم سوار شد. 

در این زمینه اگرچه مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا برای جلوگیری از بحران بیشتر اقدام به ممنوعیت سفر بین‌استانی کرده‌اند اما به‌قول معروف این نوشدارویی بعد از مرگ سهراب است و اکنون باید با استفاده از قوانین سخت‌گیرانه‌تر و البته اجرای گسترده واکسیناسیون آب روی آتش درحال گسترش ویروس دلتا ریخت تا مبادا کشور درگیر بحرانی غیرقابل کنترل باشد.

با توجه به قدرت انتقال بسیار بالای کرونای دلتا، بیش از نیمی از کشور درگیر موج جدید کرونا شده‌اند و این ویروس به سرعت در حال گسترش است و این امر نگرانی هایی را برای مردم و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی به همراه داشته است.

هم اکنون با آغاز پیک پنجم در کشور و وضعیت اضطراری بسیاری از استان های کشور ازجمله آذربایجان غربی ، باید منتظر تصمیمات وزارت بهداشت برای کنترل و مهار این موج جدید بود.چرا که بر اساس گفته متخصصان میزان انتقال ویروس دلتا، ۶ تا ۱۲ برابر سویه های قبلی است و اگر هر چه دسریعتر برای کنترل آن اقدامی اساسی صورت نگیرد عواقب جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

در این میان باید به این نکته نیز اشاره داشت که متاسفانه، هر بار که مردم احساس کردند که از ابتلا به کرونا در امان هستند با مشکل روبه‌رو شده‌اند و زمینه برای بروز پیک کرونا به وسیله خود مردم فراهم شده است. ترددها بیشتر و سفرها و دورهمی‌ها و عدم رعایت نکات بهداشتی در کنار هم باعث شده است که آمارهای ابتلا بالا برود.

به‌طور مثال در تاکسی و اتوبوس اکثر قریب به‌اتفاق عموم شهروندان ماسک زده‌اند، اما هنوز سرنشینان عقب ماشین‌ها سه نفر سوار هستند، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ماسک زدن عادی است و اگر کسی این مهم را رعایت نکند با اعتراض عموم مواجه می‌شود اما هیچ‌کس حاضر به رعایت فاصله اجتماعی مقابله با کرونا در صف‌های پرداخت هزینه و یا صف های مرغ و... نیست.

سخن آخر اینکه، واقعیت امر این است که وضعیت کرونا دراستان آذربایجان غربی  و کشور واقعاً خوب نیست و هرلحظه خبرهای ریزودرشت از بالا رفتن آمار ابتلا و مرگ‌ومیر در اثر ویروس کرونا، پر شدن بیمارستان‌ها، خستگی و حتی فوت کادر درمان و ده‌ها مطلب دردناک دیگر ازاین‌دست به گوش می‌رسد و در شرایطی که فشار اقتصادی نیز مزید علت شده و نمی‌توان از مصرف نیازهای اولیه زندگی صرف‌نظر کرد، می‌طلبد که خودمان به خودمان رحم کنیم و با رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از رفتن به اماکن عمومی و سفرهای غیر ضروری، عدم شرکت در جشن های عروسی و مراسم عزاداری و ... از دامن زدن به بحرانی جدی تر در کشور جلوگیری کنیم.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

ناشناس
1400/05/07 - 12:57

با این وصفی که شما از اوضاع کرونا دارید چرا مسولین محترم مجوز برگذاری ازمونهای چند ده و چند صد هزار نفری را صادر می کنند