11:21|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 02 مرداد 1400 - 11:02
کد خبر: 16658
یادداشت:

مافیایی به نام دلال که بیشترین سود را از بحران اقتصادی می‌برد

در فضای کنونی کشور، مافیا به يکی از رايج ترين مفاهيم مورد استفاده در ادبيات سياسی و اقتصادی تبدیل شده و با مشاهده شرایط کنونی کشور زیاد هم تعجب آور نخواهد بود اگر موارد استفاده از اين مفهوم طی سال های آینده گسترده تر شود.
مافیایی به نام دلال که بیشترین سود را از بحران اقتصادی می‌برد


سرویس اقتصادی باریش نیوز، همه می‌دانند که تولیدات داخلی مثل گوشت و مرغ و میوه و تره‌بار و بسیاری از اقلام دیگر که هر روز دچار نوسانات قیمت می‌شوند، به تحریم و فشارهای این یا آن دولت خارجی ربطی ندارد و همه این عوامل مستقیماً حاصل نقش دلالان و مافیای داخلی است. به همین دلیل، این سوال در ذهن همه مردم ایجاد میشود چرا هیچ گونه مقاومتی در برابر این کارشکنی‌ها وجود ندارد؟ کارشکنی‌هائی که حتی در شرایط بسیار سخت کرونائی هم در جریان است و زندگی همه اقشار جامعه را تحت تاثیر خود قراغر داده است.

مردم مدتهاست از بی ثباتی در قیمت ها رنج می برند به نوعی که این گرانی ها، آسایش و آرامش را برای آنها مختل کرده است. اما معضلی که بسیاری جدی مشاهده می شود این است که هر چند وقت یک بار، تورم و گرانی در یک بخش از اقتصاد خودنمایی می کند.

امروزه وضعیت دلالی به اندازه ای بحران ساز شده که از آن به عنوان مافیای دلالی یاد می شود. این یک ادعا نیست، بلکه با نگاهی ساده به جریان های موجود می توان به این واقعیت پی برد.

این روزها، دستگیری باندهای مافیایی که از سوی سربازان گمنام شناسایی می شوند و اقداماتی که از سوی دستگاه قضایی صورت می گیرد، اثبات می کند که دلالان و مافیا در همه بخشها ریشه دوانده اند. هرچند پس از مدتها تعداد معدودی از آنها شناسایی می شوند، اما متوقف نشدن بحران های اقتصادی نشان می دهد که مهره های اصلی همچنان پشت پرده در حال فعالیت هستند و متاسفانه آنها هستند که تعیین می کنند مردم چگونه زندگی کنند.

متاسفانه، جنبه منفی دلال یا واسطه‌گری زمانی بیشتر از هر زمانی مصداق عینی می‌یابد که عده‌ای سودجو با ورود به شبکه معیوب و نامتوازن تولید تا عرضه، از خلاءهای قانونی یا ضعف های نظارتی سوء‌استفاده نموده و تا جایی که می توانند از اسین طریق سودهای کلانی به جیب می زنند، زنجیره توزیع را طولانی‌تر و پیچیده‌تر کرده و کالا را به چند برابر قیمت عادلانه و واقعی آن به دست مصرف کننده می‌رسانند و عمق ذفاجه اینجا خود را نشان می دهد.

وقتی کالاهای مورد نیاز مردم مانند گوشت،مرغ، روغن و لبنیات که تحت حمایت دولت با قیمت متعادل تولید شده، به چند برابر قیمت اصلی خود در بازار به فروش می‌رسد می‌توان سایه سنگین دلالان سودجو را در زنجیره تولید تا توزیع حس کرد که دست در جیب مردم کرده و برای خود کیسه دوخته‌اند را بیشتر از هر زمانی حس کرد.

سخن آخر اینکه، با توجه به بحرانی بودن اقتصاد کشور و تورم لحظه ای باید در این شرایط نظارت بر بازار از حساسیت و دقت بیشتری برخوردار باشد؛ چرا که قطعا با نظارت سازمان های مسئول، بخش عظیمی از دلالی و تشنج در بازار کاهش پیدا می کند.


شیرین شریفی
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید