09:23|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 31 تیر 1400 - 12:22
کد خبر: 16653
یادداشت:

جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز؛ ضرورتی برای توسعه شهري

طی سال‌های اخیر رشد بیش از حد ساخت و سازهای غیر مجاز که عمدتا در مناطق مختلف کلانشهر ارومیه به دلیل عدم نظارت دستگاه‌های مسئول صورت گرفته است، چهره نامناسبی را برای این مناطق به ارمغان آورده است و مدیریت شهری را نیز با چالش مواجه کرده است.
جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز؛ ضرورتی برای توسعه شهري

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در طی سال‌های اخیر، مهاجرت بی رویه‌، باعث ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق مختلف شهری ارومیه شده است که اغلب این ساخت و سازها، فاقد اصول مهندسی می‌باشند که چهره ناخوشایندی به شهر می‌دهند.

ساخت و سازهای غیرمجاز از جمله مشکلات مهم در حوزه عمران شهری و روستایی است که در مناطق روستایی برخی اشخاص اقدام به احداث بناها و دیوارکشی مزارع و باغات کشاورزی خود می‌کنند.

طبق ماده یک قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آن‌ها؛ اجرای طرح‌های عمرانی از جمله احداث و توسعه معابر، تامین خدمات شهری و تاسیسات زیربنایی و کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تاسیسات و سایر اقدامات مربوط به توسعه و عمران در داخل محدوده شهر بر عهده شهرداری‌هاست.

در ادامه می‌توان گفت معیشت مردم، عدم فرهنگ‌سازی درباره ساخت و سازها از جمله عوامل زمینه‌ساز افزایش آمار ساخت و ساز غیرمجاز در کلانشهر ارومیه محسوب می‌شود.

ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح شهری، بیانگر این است که مسئولان شهری با گذشت چندین سال همچنان برای حل این مشکلی چاره‌‎ای نیافته‌اند.

 هر چند در برخی مواقع، با اقدامات مقطعی، سعی در بهبود این وضعیت نابسامان داشته‌‍اند، اما هیچ کدام از راهکارها، گره‌گشا نبوده است. اقداماتی چون قلع بنا، از جمله راهکارهای مسئولان شهری بوده است، اما هیچ کدام نتوانسته است ساخت و سازهای غیر مجاز شبانه را تعطیل کنند.

از سوی دیگر بایستی گفت که ساخت و سازهای غیر مجاز به ضرر مردم نیز می‌باشد؛ قلع بنا در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و گرانی مصالح ساختمانی می‌تواند برای آن‌ها خسارت‌های مالی جبران ناپذیری را به دنبال بیاورد.

در پایان بایستی گفت که نیاز است فرهنگسازی لازم در این باره در بین شهروندان نهادینه شده و افراد نیز قبل از اقدام به ساخت و ساز مراحل قانونی آن را طی کرده تا در آینده با مشکل رو به رو نشوند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید