10:35|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 29 تیر 1400 - 10:52
کد خبر: 16646
یادداشت:

مستاجران ارومیه ای در برزخ گرانی

بر اساس مشاهدات میدانی بازار اجاره‌بها در ارومیه نسبت به سال گذشته بین 50 تا 100 درصد افزایش داشته است؛ در حالی که بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا افزایش اجاره‌بها نباید بیش از ۲۵ درصد باشد.
مستاجران ارومیه ای در برزخ گرانی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها مستاجران در ارومیه از این بنگاه به آن بنگاه می‌روند و اظهار دارند که صاحبان خانه‌ها مبلغ اجاره‌ها را بسیار بالا برده اند و کسی به فکرشان نیست این سخن چند نفر از  هزاران مستاجری است که افزایش قیمت‌های نجومی اجاره این روزها کمرشان را شکسته است.

بسیاری از این مستاجران معتقدند که نبود نظارت و مدیریت صحیح، همچنین سیاست‌های غلطی که در سطح کلان نسبت به حوزه مسکن وجود دارد باعث شده مالکان از آب گل آلود ماهی بگیرند و هرچقدر دلشان می‌خواهد قیمت‌ها را افزایش دهند و در آخر دود این بی سر و سامانی بازار مسکن تنها به چشم مستاجرانی می‌رود که نمی‌دانند غم نان را داشته باشند یا اجاره بهایی که کمرشان را خم کرده است.

آنچه که مشخص است این است که الگوی مشخصی برای تعیین اجاره بها وجود ندارد و بنگاه‌ها فقط واسطه قرارداد بین موجر و مستأجر هستند و صاحب خانه به دلخواه خود میزان رهن و اجاره را تعیین می‌کند و اتحادیه مشاوران املاک نیز قدرت نظارت و تعیین قیمت اجاره بها را ندارد و نمی‌تواند آشفته بازار مسکن را سامان بخشد.

در این میان، مستاجرانی هستند که دیگر توانایی پرداخت اجاره‌های بالا را ندارند و این یک نگرانی بسیار بزرگی است که می‌تواند تهدیدی برسلامت روح و روان و اجتماعی جامعه باشد.

مسئولان ذیربط بازار مسکن را رها کرده تا شاهد قیمت‌های نجومی هم در حوزه اجاره بها و هم خرید و فروش باشیم، به نظر می‌رسد برای ساماندهی بازاراجاره بهای مسکن نیازمند برنامه‌ریزی در سطح کلان و استانی هستیم برنامه‌ی که قابلیت اجرا داشته باشد نه تنها در قالب بخشنامه و دستورالعمل تصویب و به حال خود رها شود.

متاسفانه، نرخ اجاره بها و درصد افزایش آن از هیچ فرمولی پیروی نمی‌کند و موجر با هر قیمتی که بخواهد،بدون ترس از نظارت نهاد یا اداره‌ای اجاره می دهد.

بازار مسکن به‌خصوص در بخش رهن و اجاره آنچنان به حال خود رها شده که کمتر کسی می‌ تواند با قیمت‌های منصفانه خانه پیدا کند. وقتی هم از مالک علت را می‌ پرسیم می‌ گوید هزینه های زندگی بالا رفته و اختیار ملک خودم را دارم، اما در این بحبوحه بازار کسی فریادرس مستاجران نیست.

سخن آخر اینکه، بلاخره چه زمانی قرار است بر این آشفته بازار نظارتی باشد و شاهد حل مشکلات بازار مسکن و اجاره بها در ارومیه باشیم؟ موضوعی که شاید این روزها یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم و مستاجران شده و پاسخی بر این دغدغه ها را هم چنان شاهد نیستیم.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید