19:33|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 28 تیر 1400 - 10:51
کد خبر: 16640
یادداشت:

دولت با افزایش نرخ سیمان، بر رکود ساخت و ساز مسکن دامن می زند

سیمان با ساخت و ساز گره خورده و افزایش قیمت بی رویه و غیر منطقی آن، اجرای بسیاری از پروژه‌های عمرانی و ساختمانی را در کشور و به دنبال آن استان آذربایجان غربی لنگ کرده است.
دولت با افزایش نرخ سیمان، بر رکود ساخت و ساز مسکن دامن می زند

سرویس اقتصادی باریش نیوز، این روزها بازار مصالح ساختمانی در روزهای پایانی دولت دوازدهم وضعیت نابسامانی پیدا کرده و قطعا رکود بخش ساخت و ساز را عمیق‌تر خواهد کرد

قطعی و کمبود برق منجر به عدم تولید سیمان به میزان کافی شده و همین امر باعث التهاب در بازار و افزایش نرخ سیمان در بازار آزاد شده چون کاهش عرضه همزمان با تقاضای بالا قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این همان چیزی است که صنعت سیمان در حال حاضر به آن دچار شده است.

اما در این آشفته بازار  آنچه که به نظر می رسد بی توجهی به تبعات گرانی مصالح ساختمانی است چراکه این موضوع شرایط خانه‌دار شدن مردم را سخت‌تر می کند و در نهایت رکود تورمی در حوزه مسکن را رقم می زند.

بسیاری از پیمانکاران ساختمانی اظهار دارند که، افزایش قیمت لجام گسیخته میلگرد و سیمان نتیجه بی برنامگی و عدم نظارت مسوولین بر بازار را می رساند و همین بی کفایتی، عرصه جولان دلالان را باز گذاشته تا دود افزایش قیمت مصالح ساختمانی، باز هم به چشم مردم برود.

این پیمانکاران با اظهار نارضایتی از وضعیت موجود میگویند: افزایش چندبرابری قیمت سیمان و مصالح سبب شده تا متضرر شویم زیرا قرارداد بسته شده مربوط به فهرست بهای سال‌های قبل بوده که در آن نرخ سیمان پاکتی هفت تا ۱۰ هزار تومان بود و اکنون این نرخ به ۱۰ تا ۱۵ برابر رسیده است.

در شرایط کنونی باتوجه به شرایط خاص اقتصادی و تورم حاکم بر کشور و به تبع آن بی ثباتی قیمت ها و افزایش بی حد و حصر قیمت این ماده ساختمانی که سبب تغییر قیمت بصورت روزانه مشاهده شده، جزء اصلی ترین دغدغه فعالان این عرصه ساخت وساز در کشور بوده و این افزایش قیمت تا حدی پیشرفت داشته که مصرف کنندگان سیمان از آن به عنوان چالش سخت و طاقت فرسا که اثرات زیان بار غیر قابل جبران را به همراه دارد، یاد می کنند.
 
 حقیقت این است که بازار مسکن درحال‌حاضر بازار چندان باثباتی نیست و مسلم است که هرگونه تغییر و تحول در هر یک از مواد و مصالح تشکیل‌دهنده آن ممکن است بازخورد نامتناسبی از قیمت مسکن را در پی داشته باشد..

سخن آخر اینکه، رشد قیمت مصالح ساختمانی رکود موجود در بازار مسکن را افسار‌گسیخته تر از آنچه که است می‌کند نباید اجازه رها شدن فنر قیمت مسکن تحت تاثیر رشد بی ضابطه برخی کالاها و خدمات داده شود زیرا در این صورت مهار قیمت‌ها ممکن نیست و بازار ساخت و ساز مسکن با رکودی جچدی مواجه خواهد شد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

کلام حق
1400/04/28 - 16:06

عزیزان مسئولان محترم گشور به کدوم گرونی دامن نزدن گه این یکی استثنا باشه مرغ وتخم مرغ وکالاها ی اساسی خانه و وخودرو وطلا وارز ونان ووووووووووووووو جان بزرگواران سلامت که لااقل نفس کشیدن رو گرون نکردن