12:21|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 27 تیر 1400 - 10:48
کد خبر: 16635
یادداشت:

معضلی به نام تورم و گرانی؛ مهم ترین عامل اختلاف و جدایی زوجین

این روزها افزایش تورم و گرانی های بی حساب و کتاب باعث شده تا طی دو - سال اخیر سفره های خانواده ها هر روز کوچک و کوچکتر شود. ضمن آنکه این امر باعث شده تا سرپرستان خانواده ها مجبور باشند تا در چند شیفت کار کنند و کمتر در بین خانواده هایشان باشند و همین مشکلالت اقتصادی باعث بروز اختلاف اساسی میان زوجین و گاها جدایی شده است.
معضلی به نام تورم و گرانی؛ مهم ترین عامل اختلاف و جدایی زوجین


سرویس اجتماعی باریش نیوز، وقتی گرانی به عنوان اصلی‌ترین معضل اقتصادی خانواده‌ها، معیشت آنها را دچار مشکل کرده، طبیعی است که پدیده‌هایی همچون طلاق، دختران و پسران فراری، اعتیاد و … روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

متاسفانه، این روزها افزایش فشارهایی از جمله بیکاری، بی‌پولی، گرانی، افزایش هزینه‌های خرید و کوچک شدن سبد کالاهای خانوارها باعث افزایش استرس و تأثیر منفی بر تعاملات افراد بخصوص در میان زوجین می‌شود.

بر اساس بررسی های میدانی  بررسی بسیاری از پرونده‌های طلاق نشان می‌دهد آنچه  بیشتر از همه توانسته به بنیان خانواده‌ها آسیب جدی وارد کند، گرانی‌های افسارگسیخته است، گرانی‌هایی که حالا دیگر سرپرستان خانواده‌ها را از تأمین بسیاری از نیازهای افراد خانواده عاجز کرده و بسیاری از آنها در تأمین ضروری‌ترین نیازهای اولیه یک زندگی معمولی ناتوان هستند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که در چند سال گذشته، بیشتر طلاق‌ها عمدتاً دلایلی نظیر اختلافات فرهنگی، دخالت خانواده‌ها در امور زندگی فرزندانشان، اعتیاد یکی از زوجین، بیکاری و مشکلات اقتصادی داشت اما در طول یک سال گذشته، اغلب پرونده‌های طلاق به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم تأمین معیشت می باشد.

 هنگامی که 50 درصد درآمد یک فرد فقط برای مسکن او هزینه می‌شود، این فرد برای تامین مایحتاج زندگی مجبور می شود به شغل دوم و گاهی سوم رو ببرد و با روح و جانی خسته به خانه بازگردد که احتمال کاهش آستانه تحمل و بروز هرگونه آسیب و پرخاشگری و دیگرآزاری را در او بالا می‌برد. از آنجا که میزان درآمدها کفاف زندگی را نمی‌دهد، اشخاص باید با توانی دوچندان به کار بپردازند و تمام انرژی خود را برای کار بگذارند و در این میان، جای کمی برای احساس و منطق باقی می‌ماند و با پایین آمدن منطق، ممکن است دست افراد در خانه و جامعه روی افراد دیگر بالا برود.

به عقیده بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان در مجموع اقتصاد خوب، درآمد مناسب و مکفی ، زندگی شاد و تفریحات سالم از مسایلی است که می تواند به کاهش میزان اختلافات زوجین و کاهش طلاق کمک شایانی کند؛ اما متاسفانه  تا کنون دولت نتونسته در مهار و کنترل آنها عملکردی مثبت را در کارنامه خود داشته باشد و دزر این میان انتظار می روذ که با روی کار آمد دولت جدید و برطرف کردن مشکلات معیشتی مردم به عنوان مهم ترین عامل ازهم پاشیدگی خانواده ها نشاط و رفاه دوباره را به خانواده های ایرانی باز گرداند .
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید