19:06|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 05 تیر 1400 - 09:45
کد خبر: 16518
مرگ تدریجی جامعه؛

زنگ خطر اعتیاد را جدی بگیریم!

26 ژوئن برابر با 5 تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است. اعتیاد به مواد مخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتی می باشد که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب می شود و عدم توجه به این معضل می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه داشته باشد.
زنگ خطر اعتیاد را جدی بگیریم!

سرویس اجتماعی باریش نیوز، اگر این روزها فقط چند ساعت در شهر ارومیه پیاده‌روی کنید به مراتب با تصویر زشت جولان معتادان روبه‌رو خواهید شد. اینکه اعتیاد از کجا وارد خانواده‌ها و جمعیت جوان و نوجوان ما شده است جای بسیار تأمل است به نحوی که طبق آمارهای منتشر شده سن اعتیاد در کشور و استان به شدت در حال کاهش است.

برای اینکه بتوانیم از اعتیاد در جامعه جلوگیری کنیم باید ابتدا مباحث آموزشی و پیشگیرانه را در مدارس و محیط‌هایی که نوجوانان و جوانان با آن سروکار دارند، مورد توجه قرار دهیم. البته در سال‌های گذشته کمپ‌‌های ترک اعتیاد و تشکل‌های اجتماعی زیادی در زمینه کنترل و درمان اعتیاد فعالیت کرده اما این اقدامات در مواجهه با توزیع‌کنندگان مواد مخدر خیلی به چشم نمی‌آید.

این روزها، اعتیاد به مواد مخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه‌‏هاى مختلف مى‌گـــــردد. اعتیاد بعنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ گاه بطور کامل ریشه‌کن نخواهد شد، اما با تدبیر و تلاش حداقل می‏توان آنرا به کنترل درآورد.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که، یکی از راهکارهای مؤثر در پیش گیری از اعتیاد، افزایش آگاهی خانواده ها است؛ زیرا یکی از علل اصلی اعتیاد و روی آوری به مواد مخدر، گسستگی خانواده و نظارت نداشتن این نهاد بر افراد است. والدین باید بدانند که فرزندشان هر اندازه قبل اعتماد هم باشد ، باز به اقتضای سن خویش و کنجکاوی، ناشی از بی تجربه بودن، ممکن است به انحراف کشیده شود. این امر در پسران بیش تر صدق می کند؛ زیرا از آزادی اجتماعی و خانوادگی بیش تری برخوردارند.

سردار مسعود خرم نیا فرمانده انتظامی آذربایجان غربی نیز به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که در ۳ ماهه نخست سال جاری ۵ تن و ۸۲ کیلوگرم انواع مواد مخدر توسط کمیته مقابله کشف شده و در این راستا نیز 3هزار و ۵۱۳ نفر دستگیر شده است که از این تعداد ۱۲۱نفر قاچاقچی، ۱۱۹ نفر حمل کننده،۵۶۰ نفر توزیع کننده و 2 هزار و 684نفر معتاد بودند، که این آمار بسیار تامل برانگیز می باشد.

باتوجه به اینکه چند سالی است مواد مخدر صنعتی نیز کم‌کم جای مواد سنتی را گرفته است در نتیجه عوارض مخرب‌تری را در این زمینه شاهد هستیم و متاسفانه استان آذربایجان غربی  نیز از این معضل بدون سهم نیست.

با توجه به قدمت این آسیب در کشور و به دنبال آن در استان به نظر می‌رسد هر روز ابعاد جدیدتری به خود می‌گیرد و نه تنها به کنترل و مبارزه با آن نرسیده‌ایم بلکه منفعلانه شاهد ظهور مدل‌های مختلفی از اعتیاد به مواد مخدر هستیم. بدین‌معنا که هر لحظه نوعی جدید از مواد مخدر وارد بازار می‌شود و متولیان مردم را از مصرف آن برحذر می‌دارند؛به نظر می‌رسد در این آسیب به مانند دیگر آسیب‌ها نیز افراد و خانواده ها باید شخصا به کنترل و جلوگیری از آن بپردازند.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید