04:35|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 03 تیر 1400 - 11:10
کد خبر: 16513
یادداشت:

اما و اگرهای بازگشایی مدارس در مهر ماه / چه کسی سلامت دانش آموزان را تضمین می کند؟

زمزمه های بازگشایی مدارس در مهر ماه در حالی به گوش می رسد که مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی آموزش و پرورش درباره مطالبه واکسیناسیون دانش آموزان با توجه به احتمال بازگشایی مدارس در چند روز گذشته اعلام کرد که فعلا وزارت بهداشت و درمان هیچ مجوزی را برای دانش آموزان یا سنین زیر ۱۸ سال برای هیچ بخشی صادر نکرده است و همین امر باعث ایجاد نگرانی اولیای دانش آموزان شده است.
اما و اگرهای بازگشایی مدارس در مهر ماه / چه کسی سلامت دانش آموزان را تضمین می کند؟


سرویس اجتماعی باریش نیوز، با وجود اصرار وزارت آموزش‌وپرورش برای آموزش حضوری و بازگشایی دوباره مدارس از مهرماه، اما نگرانی خانواده‌های دانش‌آموزان همچنان باقی است. آن‌ها می‌گویند هرچند معلمان و کادر مدارس واکسینه می‌شوند، اما واکسینه‌نشدن دانش‌آموزان، احتمال ابتلای آن‌ها از همدیگر و انتقال و انتشار آن در بین اعضای خانواده را باقی می‌گذارد.

با همه اینها، امیدواری برای بازگشایی مدارس مشروط به واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان است و محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش نیز به محض شروع هرچند محدود واکسیناسیون در کشور، رایزنی‌هایی  برای پوشش معلمان و کادر مدارس را آغاز کرد.

برخی در دسترس نبودن واکسن مناسب و مورد‌تأیید جهانی برای افراد زیر 18سال را نخستین چالش این برنامه‌ در ایران می‌دانند و برخی نیز از روند کند واکسیناسیون به‌عنوان مانع اجرایی‌شدن واکسیناسیون معلم‌ها و دانش‌آموزان و بازگشایی مدارس صحبت می‌کنند.

در این میان برخی از معلمان نیز،  نبود واکسن مناسب برای دانش‌آموزان را مشکل اصلی این طرح می‌داند چرا که هنوز وضعیت واکسن برای زیر 18ساله‌ها مشخص نیست و کشورهای مختلف در حال تحقیق و بررسی موضوع هستند، به همین دلیل نمی‌توان با قطعیت گفت که دانش‌آموزان در ایران چه زمانی واکسن دریافت خواهند کرد

اگر وزارت بهداشت واکسن مناسب برای دانش‌آموزان را تهیه و قبل از بازگشایی‌ مدارس به‌طور کامل این جامعه هدف را واکسیناسیون کند، حضور در کلاس‌ها با خطر جدی همراه نخواهد بود و تا زمانی که این امر محقق نشود و تدابیر لازم از سوی وزارت بهداشت و آموزش و پروش صورت نگیرد، بازگشایی مدارس قطعا نگرانی هایی را برای خانواده های دانش آموزان به همراه خواهد داشت.

 بنابراین تمام این مراحل بستگی به این دارد که مدیریت واکسیناسیون معلم‌ها و دانش‌آموزان به چه شکل اجرایی شود، واکسن‌های موجود تا چه حد ایمنی ایجاد می کنند و مهم‌تر اینکه آیا واکسنی مناسب برای افراد زیر 18سال در دسترس ایران قرار خواهد گرفت یا خیر؟

مدت‌هاست که وزیر آموزش‌وپرورش برای آموزش حضوری و بازگشایی دوباره مدارس از مهرماه امسال اصرار می‌کند، اما در این میان بسیاری از خانواده‌ها نگران هستند و دلشتا روند واکسناسیون دانش آموزان عملی نشود راضی نیستند که فرزندشان را به صورت حضوری به مدرسه بفرستند، چرا که آن‌ها معتقدند که هر چند معلمان و کادر مدارس واکسینه شوند، اما واکسینه‌نشدن دانش‌آموزان، موجب انتقال بیماری آن‌ها به یکدیگر خواهد شد و هر کدام از آن‌ها که ناقل ویروس کرونا شوند، سلامت خانواده‌شان را نیز به خطر خواهند انداخت

 سخن آخر اینکه جهت بازگشایی مدارس در مهر ماه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش چه تدابیری اتخاذ کرده اند؟ چه کسی سلامت دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان را تضمین خواهد کرد؟ وجود کارنامه ضعیفی که وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس در مهرماه گذشته از خود به جای گذاشته است، و بلاخره چگونه می‌توان به موفق بودن آن‌ها در پروتکل واکسیناسیون کادر درمان و معلمان امیدوار بود؟!
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید