02:08|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1400 - 13:25
کد خبر: 16443
یادداشت:

ناهمخوانی هزینه های کمر شکن درمان کرونا با جیب اقشار ضعیف و متوسط

این روزها در بحبوحه‌ی بحران معیشت و خالی شدن سفره‌های اقشار کم درآمد جامعه، هزینه‌های درمان که به دنبال بحران کرونا افزایش سرسام‌آور داشته، مزید بر علت شده است. قشری که هنگام ابتلا به این بیماری گاهاً مجبور می‌شوند همه هزینه‌های تست و آزمایش و درمان را از جیب خالی خود پرداخت کنند.
ناهمخوانی هزینه های کمر شکن درمان کرونا با جیب اقشار ضعیف و متوسط

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در ایام همه گیری کرونا هر خانواده ایرانی مجبور است هزینه‌هایی از قبیل انجام آزمایش‌های تشخیص کرونا، درمان و در صورت نیاز، بستری بیمار، تهیه دارو از بخش رسمی و غیررسمی، مراقبت‌های ویژه، انجام مراقبت‌های فردی، مراقبت از بیماران در منزل و... را متحمل شود.

یکی از مشکلات جدی مردم بویژه اقشار ضعیف هزینه‌های سرسام‌آور تشخیص، بستری و درمان کرونا است؛ به ویژه اینکه دفترچه‌های بیمه بخشی از هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهند و برای بخش دیگر شرایط خاص دارند.

در چنین شرایطی، افزایش هزینه‌های تشخیص و درمان کرونا، باری مضاعف و سنگین بر دوش طبقه پایین و حتی متوسط قرار داده است. این مساله در کنار افزایش چشمگیر هزینه‌های زندگی، امکان مراجعه به مراکز درمانی و حتی تشخیص بیماری را از دسترس مردم خارج کرده است. این مساله خود به شیوع بیشتر کرونا و خانوادگی شدن ابتلا به کرونا کمک می‌کند.
پرداخت هزینه های بیمارستانی برای افرادی که زندگی متوسط و یا درآمد ثابت دارند مشکل است چه برسد به آن هایی که در کف جامعه قرار دارند و این روزها با وجود شرایط اقتصادی نامناسب، تورم و وضعیتی که کرونا برای مردم ایجاد کرده پرداخت هزینه هایی مانند هزینه های بیمارستان قوز بالا قوز شده است.

علی‌رغم تلاش دولت برای درمان رایگان همه بیماران مبتلا به کرونا، هزینه ‌درمان این بیماری که برای برخی کمرشکن است و این هزینه ها نه تنها از سوی بیمه ها تمام و کمال پرداخت نمی شود بلکه برای افرادی که تخت پوشش بیمه نیستند نیز نجومی شده است.

متاسفانه شرایط سخت اقتصادی سلامت  مردم را در بحران کرونا نشانه گرفته و به‌نظر می‌رسد درصد قابل‌توجهی از مردم برای بهره مندی از خدمات درمانی هر روز فقیر و فقیرتر می‌شوند و این اتفاق به‌طور حتم موجب بروز عواقیب غیرقابل جبران در جامعه خواهد شد.

سخن آخر اینکه، هزینه‌های درمان کرونا، بسیاری از خانواده‌ها را به زیر خط فقر کشانده، حالا هرچقدر هم  هم که مسئولان از پوشش‌های بیمه‌ای بالا  و ارائه خدمات با قیمت دولتی بگویند، باز هم بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های درمان کرونا خارج از بیمارستان‌های دولتی و از جیب خود بیماران پرداخت می‌شود و ادامه این روند قطعا باعث فقیرتر شدن بیمار می شود.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید