03:32|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1400 - 19:49
کد خبر: 16406
رئیس سابق نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی طی یادداشتی مطرح کرد؛

رای به ائتلاف در انتخابات شورای اسلامی شهر یک ضرورت است

ماهیت فعالیت در قالب شورای اسلامی شهر نمونه بارز یک کار تیمی و گروهی است. بطور مثال در شهر اورمیه یازده نفر که با آرای مستقیم قاطبه مردم انتخاب می شوند به مدت 4 سال در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی در کنار یکدیگر فعالیت نموده و برای آبادانی و توسعه شهر تصمیم گیری می نمایند.
رای به ائتلاف در انتخابات شورای اسلامی شهر یک ضرورت است

ماهیت فعالیت در قالب شورای اسلامی شهر نمونه بارز یک کار تیمی و گروهی است. بطور مثال در شهر اورمیه یازده نفر که با آرای مستقیم قاطبه مردم انتخاب می شوند به مدت 4 سال در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی در کنار یکدیگر فعالیت نموده و برای آبادانی و توسعه شهر تصمیم گیری می نمایند.

ناگفته پیداست که اصل بسیار مهم در موفقیت این تیم داشتن روحیه کار گروهی است. این روحیه زمانی تقویت و به  منصه ظهور میرسد که این افراد دارای شناخت کافی نسبت به هم دارای خطوط مشترک فکری، دارای چارچوب های ارزشی یکسان، دارای جهان بینی نزدیک به هم و ... باشند. یعنی اگر چنانچه این  یازده نفر به مصداق از هر چمن گلی کنار هم گرد بیایند و حتی دارای ویژگی های فوق العاده تخصصی باشند، اگر قبلاً با یکدیگر آشنایی نداشته و با قصد ورود به این عرصه با یکدیگر به تبادل نظر و تضارب آراء و نهایتاً به تفاهم نرسیده باشند بدون شک نتیجه ای ایده آل نخواهد داشت و به مثابه ماشینی خواهد بود که یازده سرنشین دارد و هر کدام از فرمان ماشین گرفته و به سمتی می کشند. بدیهی است که این ماشین سر از ناکجا آباد در بیاورد.

با این مقدمه کوتاه واضح و مبرهن است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب در شورای اسلامی شهر حتماً بایستی گروه های متحد بین نامزدها که از نظر فکری به هم نزدیک بوده و شناخت کافی از یکدیگر دارند شکل بگیرد و مردم نیز ترغیب گردند که برای حصول به نتیجه مطلوب به تیم رای دهند. در ادبیات سیاسی به این تشکل ها ائتلاف اطلاق می گردد. کلمه ائتلاف از ریشه الفت بوده و معنی اتحاد و اتفاق و همبستگی می دهد. با این توصیف معلوم می گردد که ائتلاف بطور خلاصه یعنی اتحاد گروه ها و نیروهای سیاسی که دارای مقاصد مشترک بوده و برای رسیدن به اهداف متعالی بعد از شناخت کافی از یکدیگر، کنار هم جمع می شوند و با ارائه برنامه مدون و شفاف، خود را به مردم ارائه می نمایند. مثل روز روشن است مردمی که نسبت به سرنوشت شهر خود حساس باشند فارغ از تعصبات نَسَبی و سَببی و قومی، مذهبی و ... بایستی به یک ائتلاف رای بدهند تا شورای شهر را از تشتت آراء و اختلاف نظرهای ریشه ای و مبتذل نجات دهند تا اعضای شورای یک شهر یک میلیونی بعد از چهار سال فعالیت در کنار یکدیگر دست کم درخصوص زبان اداره جلسات توافق داشته باشند!!

  با این تفاسیر فرق بین ائتلاف و لیستهای حمایتی نیز مشخص می گردد. در لیست حمایتی یک شخص حقیقی یا یک گروه سیاسی یا مذهبی یا ... از یک لیست مثلاً یازده نفر حمایت خود را اعلام می نماید و بسته به وزن اجتماعی و سیاسی شخص یا گروه ارائه کننده لیست می توانند برای اعضای لیست رای جمع کنند. در لیست حمایتی لزوماً نیازی به شناخت اعضای لیست از یکدیگر نبوده و بیشتر سلیقه و دیدگاه ارائه کننده لیست تاثیر گذار می باشند. هر چند برای نتایج مطلوب بهتر است ارائه کننده لیست افراد همسو و همفکر را در کنار یکدیگر قرار دهند.

فارغ از این نکته بسیار مهم، صبغه تخصص گرائی، پاک دستی، سابقه روشن مدیریتی و کار بلدی کارگردانان این ائتلاف و نیز نفرات نهایی نامزدها، می توانند مسیر تاریخ اورمیه در حوزه توسعه و عمران شهری را عوض نموده و با بجان خریدن تمامی سختی های پیش رو مخصوصاً با اتفاقات بسیار ناگوار شهرداری و شورای شهر که اعتماد عمومی را به این مجموعه های مهم با کارکنان زحمت کش و خودم مخدوش نموده است و نیازمند بازسازی و بازگرداندن اعتماد مردم به این مجموعه است، با روحیه ایثارگرانه مانند سربازی غیرتمند حاضر به ایفای نقش تاریخی خود می باشند.

لذا از محضر همشهریان عزیز و فهیم خود در اورمیه که دیار باکری ها و زنان و مردان غیرتمند بوده و از قدیم الایام اورمیه به شهر فرهنگ و ادب و نجابت معروف بوده است، استدعا دارم در این برهه ی حساس تاریخی با درس گرفتن از گذشته رو به افق های روشن و با علم به اینکه مسیرهای که نه به مقاصد جدید ختم نمیگردد به ائتلافی که به دنبال وحدت در بین نیروهای متخصص با سابقه روشن مدیریتی و صبغه پاکدستی است رای بدهند.

این رای به این خاطر است تا برای یکبار هم کهشده سیستمی منسجم، متحد، متخصص و یکپارچه که متعهد به اصول و ارزش های ملی، دینی و هویتی آذربایجان است هستند کار را بدست بگیرند و مصداقِ مثلِ -کار را به کاردان بسپاریم-آینده فرزندان و نسل های آتی را با کسی معامله نکنیم که در آنصورت آیندگان مارا نخواهند بخشید. وقتی شخصی بصورت انفرادی و بدون حضوردر قالب ائتلاف، تبلیغ و ارائه برنامه می نماید، هر عقل و منطق ساده ای می داندکه برای فعالیت در قالب کار تیمی و گروهی، تعریف و ارائه برنامه انفرادی تضمینی برای اثربخشی ندارد زیرا حتی به فرض موفقیت شخص ، تعامل با سایر اعضای تیم براحتی امکان پذیر نیست مخصوصاً اینکه در فضای انتخابات این افراد بعنوان رقیب یکدیگر بهم تاخته و تنقید نموده اند و ای بسا در صحن شورا فرصتی برای عقده گشائی های زمان انتخابات پیدا کنند و چهار سال سرنوشت شهر دستخوش این بازیهای مبتذل گردد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید