09:43|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1400 - 10:16
کد خبر: 16391
یادداشت:

شورای شهر مکانی جهت آزمون و خطای افراد غیرمتخصص و بی تجربه نیست

تدوین برنامه های شهری و نظارت برعملکرد شهرداری مهم ترین وظیفه شورای شهر است و در ابعاد مختلف باید ظرفیت افرادی که انتخاب می شوند بالا باشد تا بتوانند به نحو مطلوبی شهر را اداره کنند.
شورای شهر مکانی جهت آزمون و خطای افراد غیرمتخصص و بی تجربه نیست

سرویس سیاسی باریش نیوز، در این میان مردم به اشخاصی که بتوانند تصمیمات درستی برای شهر بگیرند نیاز دارند، چرا که در غیر این صورت یک تصمیم نادرست قطعا به مردم و شهر آسیب جدی و غیرقابل جبرانی خواهد رساند.

منتخبان شوراها باید اداره شهرها را براساس نيازهاي مردم تنظيم كنند و برنامه مدوني براي هدايت شهرداشته باشند؛ زیرا در ادوار گذشته دیده شده است که تعدادی از نمایندگان در ابتدای کار طرح های خوبی برای آبادانی شهر مطرح کرده اند اما هیچ برنامه ای برای تحقق اهداف خود نداشتند.

برخی داوطلبان شورای شهر و حتی اعضای شورای شهر اصلاً از وظایف قانونی یک عضو شورا اطلاع ندارند، مردم باید در جریان ریز عملکرد و فعالیت های داوطلبان انتخابات شورای شهر در مسئولیت های قبلی قرار بگیرند، تا معیار سنجشی درستی در این زمینه داشته باشند.

متاسفانه، وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا هنوز در جامعه نهادینه نشده است و در واقع این بدان معنی است که نه مردم از وظایف و تکالیف شوراهای اسلامی شهر آگاه هستند و نه خود کاندیداها به وظایف و تکالیفی که در دوش‌شان گذاشته شده است، اشرافیت دارند.

بررسی های میدانی نشان می دهد که برخی از کاندیداهای ثبت نام کرده در شورای شهر ارومیه اصلاً نه هدفی برای خود از ورود به شورای شهر انتخاب کرده اند و نه برنامه ای و نه حتی تخصص لازم را دارند و صرفا جهت محک زدن خود وارد عرصه انتخابات شده اند.

از میان تمامی کاندیداهایی که برای انتخابات شورای شهر ثبت نام کرده اند از اقشار مختلف دیده می شوند. از فرهنگی گرفته تا بازاری، از ورزشکار گرفته تا پزشک و حتی بسازبفروش، از عکاس گرفته تا فعال مجازی و بازنشسته و کارمند و... برایششمین دوره شورای شهر ثبت نام کرده اند. کسانی که مدارک تحصیلی آنان نشان می دهد تخصص لازم را ندارند و از آن طرف هم تجربه ای در این زمینه شاید نداشته باشند و مهم تر از همه نبود برنامه و هدف است که در میان بیشتر ثبت نامی های این دوره موج می زند.

اینکه عده ای از این کاندیداها معتقدند که می خواهند با شرکت در این دوره از انتخابات شورای اسلام خود را محک بزنند چندان شایسته شورای شهر نیست و به نظر می رسد بعد از گذشت پنج دوره از شورای شهر هنوز معنا و جایگاه واقعی این پارلمان شهری در ارومیه جا نیفتاده و بسیاری از مردم هم هنوز به اهمیت آن پی نبرده اند.

سخن آخر اینکه، اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که دو مقوله مهم در شورای شهر بسیار اهمیت دارد یکی سواد شهری و دیگری هم قانونمندی می باشد که این دو فاکتور اساسی متأسفانه در شوراهای گذشته دیده نشد و  غفلت از آن هم باعث بروز مشکلات مختلفی گشت و به اینطور به نظر می رسد که برای شورای بعدی هم باز فقدان این دو مورد دیده خواهد شد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید