06:38|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1400 - 11:54
کد خبر: 16380
یادداشت:

نقش زنان در توسعه پایدار مدیریت شهری

سال‌هاست که در شورای شهر و شهرداری ارومیه تعداد کثیری از افرادی که در این نهادها فعالیت دارند، مرد هستند و متاسفانه توجه به نقش زنان در مدیریت شهری و حتی شوراها کاملا ناچیز می‌باشد.
نقش زنان در توسعه پایدار مدیریت شهری

سرویس سیاسی باریش نیوز، این روزها با قرار گرفتن در آستانه انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی که تنور انتخابات شورای شهر در ارومیه گرم‌ است و هرروزه شاهد وعده‌هایی هستیم که عملا نه امکان اجرا دارد و نه در حیطه اختیارات و وظایف شورای شهر است، در اصل وظیفه شوراها وضع قوانین مربوطه در مدیریت شهری می‌باشد.  

متاسفانه وعده‌هایی که از سوی برخی از کاندیدها به گوش می‌رسد بعد از انتخابات تنها در حد وعده و شعار باقی مانده و در این میان مسئله‌ای که ناپسند است به سخره گرفتن احساسات مردم توسط برخی از کاندیدها می‌باشد و در مقابل زنان نیز ناچارند طبق سلایق آقایان در انتخابات شرکت کنند.

بسیاری معتقدند که اداره‌ی شهر صرفا با رویکردی مدیریتی قابل انجام است، مدیریتی کارآمد و به‌روز که می‌تواند از توان آحاد مردم از جمله زنان بهره گیرد.

در این میان موضوعی که پیش می‌آید مسئله جنسیت است که نیازهای هر کدام از دو طبقه جنسی جامعه اعم از زن و مرد موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت و این درحالی است که مسئولین ذی صلاح می‌گویند که ملاک انتخاب مدیران صلاحیت است نه جنسیت.

در رابطه با مدیریت شهری، مدیریت زنانه برای تلطیف فضاهای سخت و خشک می‌تواند بسیار کارآمد باشد و مدیریت زنان بر شهر نه تنها برای رسیدگی به وضعیت زنان و رفع نیازهای آنان، بلکه به منظور استفاده از ویژگی‌های مدیریت زنانه برای همه افراد جامعه لازم می‌باشد.

رشد شهر و شهرنشینی و گسترش مسائل و مشکلات زندگی شهری باعث شده تا نیاز به حضور تاثیرگذار زنان در عرصه‌های مدیریت شهری بیش از پیش احساس شود.

زنان همانطور که امور خانه را که مصداق کوچکی از امور شهری است، به راحتی مدیریت می‌کنند، می‌توانند در سطوح مختلف مدیریت شهری نقش و تاثیر چشمگیری داشته باشند.

اکنون با توجه به شرایط حاکم بر جامعه می‌بایست گفت نقش زنان در شورا و شهرداری باید به حدی پررنگ گردد که بانوان به راحتی بتوانند خواسته‌ها و دغدغه‌های خویش را مطرح کنند.

پیش از این و در دوره های قبل نیز شاهد حضور تعداد محدودی از زنان در شورای شهر بودیم که عملکرد مطلوبی را از خود به جای گذاشتند و در حال حاضر در ارومیه به عنوان کلانشهر، ورود زنان به ترکیب شورای اداره کننده‌ی شهر می‌تواند دستاورد بسیار مهمی به شمار آید و تاثیرات بی‌ بدیلی را عاید جامعه کند.

یکی از شاخص‌های توسعه اجتماعی، مشارکت زنان و نحوه ایفای نقش آنان در ساختارهای توسعه شهر است. با وجود این، هنوز در جوامع مختلف به دلایل گوناگون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، تعادل مطلوب و قابل قبولی در مشارکت عادلانه زنان درتوسعه و بروز خلاقیت‌ها واستعدادهای آنان برقرار نشده است.
 
در آخر امید است در طی انتخابات پیش رو یکی از سازوکارها، دسترسی عادلانه زنان به موقعیت و مدیریت شهری باشد که قطعا در پی آن می‌توانیم شاهد رفع برخی از مشکلات توسط بانوان در سطح شهری باشیم.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید