16:36|شنبه, اردیبهشت 15 ,1403
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1400 - 12:30
کد خبر: 16309
یادداشت:

عدم نظارت مهم ترین عامل در نابسامانی بازار / بازار به حال خود رها شده است

بیشتر از یک سال است که مسئولان درگیر و مشغول بیماری کرونا هستند و در این میان خبری از افزایش روزانه قیمت کالاها ندارند! قیمت‌ کالاهی اساسی ، مسکن و همه و همه به قدری افزایش یافته که کمر مردم زیر این بار گرانی خم شده است، چرا که قیمت برخی کالاها در فاصله زمانی یک ساله افزایش صد تا ۲۰۰ درصدی داشته است!
عدم نظارت مهم ترین عامل در نابسامانی بازار / بازار به حال خود رها شده است

سرویس اقتصادی باریش نیوز، ضعف نظارتی بر بازار در این روزها به یک مشکل ساختاری تبدیل شده است، اما این موضوع در آذربایجان غربی با توجه به شرایط موجود بیش از پیش حس می‌شود و شواهد موجود حاکی از آن است که اراده مصممی در اتین استان برای نظارت بر بازار نیست.

تعلل سازمان صمت و بلاتکلیفی در نرخ‌گذاری کالاها و خدمات در بیشتر صنوف، موجب شده تا هر کسی به هر مبلغی که می‌خواهد کالای خود را به مردم عرضه کند و کسی نیز جوابگوی این آشفته بازار نیست.

متاسفانه، این روزها شرایط عجیبی بر بازار حاکم شده و تقریبا قیمت‌ها به صورت روزانه در حال نوسان و افزایش هستند،‌شرایطی که سبب شده تا مصرف‌کننده نهایی دچار سرگردانی شود و نداند چه راهی به صلاح است و آیا مایحتاج چندماه خانواده‌اش را خریداری کرده و اقدام به انبار کردن اجناس و کالاها کند و یا به وعده مسوولان خوش‌بین باشد که هیچ کمبودی وجود ندارد و مردم صبور باشند تا قیمت‌ها متعادل شود .

برخی کالاها را به قیمت درج شده روی آنها به مغازه­‌داران می­‌فروشند و با توجه به اینکه فروش بالاتر از قیمت مندرج روی کالا گران فروشی و جرم محسوب می شود، فروشندگان مجبورند آن ها را به قیمت خرید بفروشند.

هرچند ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و برخی مغازه‌داران و سوپرمارکت­‌هاو کسبه ­‌اقدام به زدن برچسب قیمت جدید روی کالاها می­‌کنند که این کار دقیقا مصداق بارز گرانفروشی و محسوب می‌شود.

ناگفته نماند که افزایش قیمت‌ها و تورم در حالی از یک سال گذشته اتفاق افتاده است که مسئولان آن را ناشی از افزایش قیمت ارز و دلار می‌دانند. حال سوالی که در اذهان بسیاری از شهروندان به وجو میاید این است که چرا وقتی با کاهش قیمت ارز مواجه می شویم قیمت کالاها ثابت نمی ماند؟؟

در حالی که اکثر کالاهای تولیدشده در خود کشور و حتی خود استان است و حتی توانسته ایم محصولاتمان را به خارج از استان و کشور نیز صادر کنیم، پس در واقع این گرانی‌های لحظه‌ای، جای تردید و سؤال دارد.

حال این روزها در خیابان و بازار و در دورهمی های ساده بیشتر از هر زمان دیگری بحث گرانی صدای مردم را درآورده و مسئولان نیز ایم مردم را در گرداب گرانی و تورم و مشکلات به حال خود رها کرده‌اند که اگر فکری نکنند با تورم و افزایش قیمت کالاها شکاف طبقاتی در جامعه بیش‌ازپیش خواهد شد و به‌وضوح اقشار کم درآمد جامعه فقیرتر خواهند شد و شاید حتی توان خرید نان خالی را هم نداشته باشند!

سخن آخر اینکه، انتظار عمومی مردم  از مسئولان مربوطه این است که در قیمت گذاری کالاهای اساسی ثبات قیمت وجود داشته باشد و این کار نیز جز در سایه نظارت مسئولان مربوطه میسر نخواهد شد.

شیرین شریفی














 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید