15:33|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1400 - 09:21
کد خبر: 16245
تاخت وتاز بی رحمانه کرونا بر معیشت زنان سرپرست خانوار؛

شانه‌های نحیفی که بار زندگی را مردانه به‌دوش می‌کشند

زنان سرپرست خانوار که جزء اقشار آسیب پذیر جامعه هستند در این روزهای بحرانی کرونایی، با مسوولیتی دوچندان مواجه اند؛ چرا که حال ناخوش اقتصاد که به دلیل شیوع کرونا افزایش یافته برای همه افراد یکسان نیست و سفره بسیاری از این زنان کوچک شده و یا خالی مانده است.
شانه‌های نحیفی که بار زندگی را مردانه به‌دوش می‌کشند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، اگر چه با شیوع کرونا، کسب و کارهای کوچک و اقشار آسیب پذیر فشارهای بسیاری را متحمل شدند اما این فشارها برای زنان سرپرست خانوار که از راه مشاغل خانگی درآمد زندگی آنها را تامین می کردند، بسیار مضاعف شده است.

در این میان، نگرانی از خرج و مخارج منزل، هزینه خوراک فرزندان، اجاره منزل، پرداخت اقساط و ده ها مخارج دیگر همه از نگرانی هایی است که همواره ذهن زنان سرپرست خانوار را درگیر می کند.

بسیاری از این زنان با نا امیدی اظهار دارند که زندگی روی خوش به آنها نشان نداده و هر آنچه نصیبشان شده رنج و سختی است که در حال حاضر با شیوع کرونا این سختی ها چند برابر شده است.

پیامدهای اقتصادی کرونا موجب شده که برخی از این بانوان به دستفروشی، عروسک سازی و خیاطی و حتی زباله گردی در خیابان های شهرمان روی بیاورند و با تبعات اجتماعی متعددی مواجه شوند و حال باید منتظر بود و دید که نهادهای حمایتی چه تدبیری برای کاهش فشارهای مالی برای این زنان در نظر گرفته اند!

باید این نکته را در نظر داشت که زنان سرپرست خانوار اغلب در بخش‌های غیررسمی اقتصادی فعالیت دارند و از این رو در اوج بحران کرونا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و در خانه ماندن برای آنها مفهومی ندارد، چرا که باید تا پای جان برای تأمین هزینه‌های امرار معاش کودکانشان ایستادگی نمایند.

در حال حاضر با کاهش آمار ازدواج و افزایش زنان هرگز ازدواج نکرده این زنان در آینده‌ای نه چندان دور به دلیل از دست دادن اعضای خانواده به ویژه پدر و مادر به زنان سرپرست خانوار تبدیل می‌شوند و در صورتی که برای آینده این گروه سیاست‌های درستی اتخاذ نشود مشکلات زیادی برای جامعه ایجاد خواهد شد.


بهترین راهکار در این زمینه توانمندسازی دختران و زنان است، وقتی که صحبت از توانمندی زنان به میان می‌آید منظور افزایش تحصیلات یا حتی فقط داشتن شغل نیست بلکه دختران و زنانی مدنظر هستند که بتوانند با استفاده از امکانات موجود فردی و اجتماعی زندگی مناسبی برای خود رقم بزنند به طوری که وجود خودشان برای زندگی‌شان کفایت کند.

بیشتر از یک سال از شیوع بحران کرونا در کشور  گذشته است اما به نظر نمی‌رسد تا به حال هیچ راهکار اصولی و شایسته‌ای برای حمایت از زنان سرپرست خانوار آسیب دیده از این ویروس منحوس ، در دستور کار مسئولان قرار گرفته باشد!

سخن آخر اینکه، زنان سرپرست خانوار بخشی از واقعیت‌های این جامعه هستند که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود. این زنان در زمان بحران کرونا بیشتر از هر زمان دیگری به حمایت دولت نیاز دارند؛ چرا که آنها به تنهایی مسوول تامین هزینه‌های زندگی خود هستند و پاندمی کرونا شغل آنها یعنی تنها منبع درآمدشان را از آنها گرفته است. این آسیب‌ها در دراز مدت می‌تواند نتایج بسیار تلخی را به بار بیاورد و باعث بروز ناهنجاری‌های اجتماعی زیادی شود.

شیرین شریفی






 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید