17:32|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1400 - 12:50
کد خبر: 16227
کیفیت پایین آموزشی؛

مهم ترین دغدغه دانشجویان در آموزش آنلاین

این روزها مشکلات زیر ساختی دغدغه اصلی دانشجویان در آموزش آنلاین است که سبب شده کیفیت این آموزش پایین بیاید و دانشجویان آنچنان که باید، نمی توانند از این کلاس ها بهره ببرند.
مهم ترین دغدغه دانشجویان در آموزش آنلاین

سرویس اجتماعی باریش نیوز، شیوع بیماری کرونا از سال گذشته بسیاری از سازمانها را دچار تغییر و بسیاری از کسب و کارها را با مشکل و آسیب مواجه کرده است. در این میان آن­چه اکثر خانواده­ ها  بخضصوص دانشجویان با آن دست و پنجه نرم می کنند، مشکلات مربوط به آموزش است.

در دوران کرونا، دانشگاه ها آموزش‌های غیر حضوری خود پیش گرفتند اما به دلیل سرعت پایین اینترنت و سایر مشکلات استفاده از این سیستم آموزشی برای دانشجویان چندان ساده نبوده است. اکثر دانشگاه ها از شرکت های ارائه دهنده سرویس کلاس مجازی استفاده کرده و یا واحد فناوری اطلاعات خود دانشگاه اقدام به راه اندازی سیستمهای کلاس مجازی نمودند.

ضعف سرورهای دانشگاهی و سامانه آموزشی مجازی دانشگاه‌ها، در دسترس نبودن اینترنت برای همه دانشجویان، سرعت پایین اینترنت، آموزش بی‌کیفیت، مشکلات ارائه دروس تخصصی، دسترسی نداشتن به استاد برای رفع اشکال، از مهمترین مشکلات و گلایه‌های استاد و دانشجویان استان در این نوع از فضای آموزشی دوران شیوع کروناست.

بیش از یک سال است که کرونا کل فعالیت‌های کشور و به تبع آن آموزش را تحت‌الشعاع قرار داده است. در این دوران آموزش عالی با چالش‌های متعددی همراه بود و دانشجویان شیوه‌ نوینی را در امر آموزش تجربه کردند و با واژه "آموزش مجازی" خو گرفته‌اند. اما در عین حال با پشت سر گذاشتن بیشتر از یک سال از آموزش آنلاین و کسب تجربه از ترم های گذشته، بسیاری از مشکلات زیرساختی و آموزشی هموار شده و در این میان متاسفانه برخی مشکلات همچنان باقی مانده است.

واقعیت این هست که آموزش از طریق فضای مجازی مزایا و معایب خود را دارد. نبود مواجهه حضوری و البته محدودیت های سیستم های آموزش مجازی برای برخی از ارائه ها از این دست هستند. از سوی دیگر اساتید نیز الزاما محتوای متناسب با فضای مجازی تهیه نکرده بودند و در برخی از دروس مثلا دروس با فرمول نویسی و یا دروسی که نیاز به حل تشریحی دارد، مشکلاتی را باعث می شود.

سخن آخر اینکه، آنچه مهم است اینست که نظام آموزشی و بخصوص دانشگاهی ما نیز باید همانند سایر کشورها به سمت یک تحول اساسی در آموزش حرکت کند و در این میان باید به آموزش آنلاین به یک شیوه جدید در آموزش عالی توجه شود و برای رسیدن به این تحول باید مشکلات زیر ساختی و دغدغه های آموزش آنلاین برطرف شود.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید