11:20|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 02 اردیبهشت 1400 - 10:00
کد خبر: 16143
به بهانه دوم اردیبهشت:

سالروز تشکیل سپاه پاسداران

دوم اردیبهشت یادآور تدبیر حکیمانه امام خمینی (ره) در تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است؛ سپاهی از جنس مردم که ضرورت حضورش در همه عرصه ها همواره مورد نیاز است.
سالروز تشکیل سپاه پاسداران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از نهادهایی بود که پس پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد.

در اردیبهشت سال 1358 شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گامی اساسی در راه سازمان دهی این نهاد برداشت. در آن زمان، دستگاه دفاعی و امنیتی بازمانده از دوره پهلوی، به پاک سازی و بازسازی نیاز داشت که بر اساس همین نیاز، کمیته های انقلاب اسلامی با حضور و شرکت فعال مردم در مساجد به صورت خودجوش تشکیل شد تا از فعالیت ناجوانمردانه ضدانقلابیان در داخل کشور جلوگیری کند و توطئه های دشمنان را خنثی کند.

هدف از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن و کوشش در راه تحقق آرمان های الهی و گسترش حاکمیت قانون بود که البته تقویت توان دفاعی جمهوری اسلامی از راه همکاری با دیگر نیروهای مسلح و آموزش نظامی، از دیگر اهداف تشکیل این نهاد شمرده می شود.

امام خمینی رحمه‌الله در بخشی از سخنان خود در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمود: «من از سپاه راضی هستم و به هیچ‌وجه نظرم از شما برنمی‌گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‌دارم. چشم من به شماست. شما هیچ سابقه‌ای جز سابقه اسلامی ندارید.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت اللّه‌ خامنه‌ای هم درباره جایگاه سپاه در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌فرماید: «سپاه در تاریخ شناخته شده خود ما، یک پدیده کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر است؛ یعنی سپاه، موجودی است که ولادت و رشد و نمای آن در صحنه انقلاب، آن هم در عرصه دشوارترین آزمون‌های انقلاب بود»

در مجموع باید گفت کارنامه پر افتخار سپاه در عرصه‏‌هاى مختلف، امیدهاى فراوانى را بر مسؤولان نظام و همه دوستداران انقلاب در سراسر جهان ایجاد کرده است،سپاهی که از خود مردم  است و ضرورت حضورش در همه صحنه ها غیر قابل انکار است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید