12:04|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 17 فروردین 1400 - 11:42
کد خبر: 16043
یادداشت:

احتکار؛ ظلمی که درحق اقشار ضعیف جامعه می شود

این روزها کم نیست اخبار و گزارش هایی که از احتکار کالا و اقلام متفاوت از طرف فروشندگان، کشف انبارهای محتکران و توزیع کالاهای احتکار شده با قیمت اولیه در بین مردم به گوش می رسد چرا که در این میان محتکران قصد دارند با انبار کردن کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به سود کلان برسند.
احتکار؛ ظلمی که درحق اقشار ضعیف جامعه می شود

سرویس اقتصادی باریش نیوز، خرید مازاد بر نیاز کالا توسط مردم، گران‌فروشی و احتکار کسبه و ضعف، عدم نظارت از سوی نهادهای مربوطه، سو مدیریت و عدم برخورد قاطع با متخلفان از سوی مسئولان سبب آشفتگی بیش‌ازپیش بازار در استان آذربایجان غربی شده است.

در واقع احتكار نه تنها نوعي پايمال كردن حق افراد است ، بلكه براثر وجود پول ، يعني وسيله مبادله كالا در دست مردم يا نبودن كالا در بازار يا كمبود آن ، باعث ايجاد تورم كه از بيماريهاي  بسيار خطرناك و ناهنجار معنوي است نيز خواهد شد ، و در نهايت در زنجيره  نظام جامعه اي بيمار گونه خواهد ساخت .

احتكار يكي از معضلات اقتصادي است كه زندگي اجتماعي را تحت تاثير قرار مي‌دهد. وجود نارسايي در تامين كالاهاي اساسي و اقلام مصرفي مورد نياز مردم از سويي سبب افزايش قيمت‌ها شده و به نوبه خود موجبات سخت تر شدن معيشت آنان را فراهم مي‌آورد و از سويي هم امنيت رواني مردم جامعه را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.

سیر صعودی قیمت اجناس و کالاها به بهانه افزایش نرخ ارز و کاهش واردات از جمله موضوعاتی است که باعث شده برخی فروشندگان، قیمت لوازم  و اقلام مورد نیاز مردم را که تاریخ خرید آن‌ها مربوط به قبل از افزایش نرخ دلار بوده با تخلف از قانون به قیمت روز به فروش برسانند.

به گفته برخی کارشناسان باید انگیزه‌ها و علل ایجاد رانت و احتکار در جامعه از بین رود که افراد به این اقدام مبادرت نورزند زیرا تا زمانی که خلاهای اقتصادی وجود دارد، نمی‌توان از بروز چنین معضل ها و مشکلاتی جلوگیری به عمل آورد.

اکنون نیز افرادی در این اوضاع نابسامان اقتصادی و شرایط کرونایی کالاهای اساسی را احتکار می کنند به امید اینکه اجناس را چند برابر قیمت عرضه کنند و بفروشند.

محتکران می خواهند از این طریق یک شبه راه صد ساله را بپیمایند. آنها به اخلاقیات پشت پا می زنند و می خواهند با انبار کردن اجناس پر تقاضا به قصد فروش چند برابری سود زیادی به جیبشان بزنند غافل از اینکه این سود بادآورده قطعا هیچ برکتی برای آنها نخواهد داشت، چرا که با این کار ظلم بزرگی در حق مردم بخصوص اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه خواهد شد.

باید از محتکران پرسید آیا ارزشش را دارد به خاطر کسب سود، کالای مورد نیاز مردم  را آنهم در شرایطی که کمر مردم از مشکلات اقتصادی خم شده است احتکار کنید آیا در وجود شما واژه ای به نام  وجدان وجود ندارد؟ چرا قشر ضعیف جامعه باید چوب منفعت طلبی های شما را بخورند؟

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید