19:39|سه شنبه, اردیبهشت 11 ,1403
تاریخ انتشار: 15 فروردین 1400 - 12:31
کد خبر: 16029
یادداشت:

آذربایجان غربی مهد گیاهان دارویی

آذربایجان‌غربی با داشتن تنوع آب و هوایی، بارش‌های مناسب و رویش 520 گونه از گیاهان دارویی و غذایی به یکی از منابع اصلی طب سنتی تبدیل شده و داروخانه گیاهی کشور محسوب می شود.
آذربایجان غربی مهد گیاهان دارویی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، جمع‌آوری گیاهان کوهی توسط برخی از مردم در آذربایجان‌غربی طبق یک رسم دیرینه و با وجود توصیه‌های مسئولان به ماندن در خانه‌هایمان آغاز شده و عده‌ای را روانه دشت‌ها و باغ‌ها کرده است.

باغ‌ها و دشت‌های سرسبز آذربایجان‌غربی در اولین روزهای بهاری پذیرای خانواده‌هایی است که انواع گیاهان کوهی را برای طبخ غذا و تهیه انواع داروها جمع‌آوری می‌کنند.

«دوه دابانی»، «غاز آیاغی»، «یلمیک»، «گندله»، «تره کوهی»، «گلین بارماغی»، «قجی»، «ارمنی قجسی»، «کنگر»، «مندی»، «اوشگون یا ریواس»، «چریش»، «داغ مرزه سسی» و «اولییک» هم تنها بخشی از این گیاهان کوهی است که در این فصل سال سفره‌های مردم استان را معطر می‌کند.

گویا امسال جمع‌آوری گیاهانی چون «پونه وحشی» و «بولاغ اوتی» بیشتر مورد توجه است زیرا به عقیده مردم محلی عرق آنها در کنترل عفونت‌های ریوی و تسکین سرفه و ذات‌الریه موثر می‌باشد.

طبق گفته رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی، بیش از یک هزار و ۴۰۰ گونه از گیاهان موجود کشور در استان می‌روید که ظرفیت مناسبی برای انجام مطالعات تحقیقاتی در زمینه گیاهان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: آذربایجان‌غربی رویشگاه ۵۲۰ گونه از گیاهان دارویی بوده که ۷۰ تا ۱۰۰ گونه از این تعداد گیاهان خوراکی است و از مجموع هشت هزار گونه گیاهی کشور، آذربایجان غربی بیش از یک هزار و ۴۰۰ گونه را در خود جای داده است.

وی افزود: از طرفی هم تغییرات اقلیمی از یک سو و برداشت‌های بی رویه از سوی دیگر زنگ انقراض این گونه‌های گیاهی را به صدا در آورده است و مناطقی مانند دره شهدا، قاسملو و کوه سیر و قوشچی و ... در شهرستان ارومیه بیشتر مورد توجه مردم در این زمینه است و در معرض خطر انقراض گونه‌های گیاهی خوراکی قرار دارد.

با توجه به خاصیت دارویی این گیاهان انتظار می‌رود مردم در جمع آوری این گیاهان توصیه‌های مذکور را در نظر بگیرند و جمع آوری به صورت کاربردی باشد تا شاهد انقراض آن‌ها نباشیم.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید