14:56|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1399 - 10:18
کد خبر: 15965
یادداشت:

افزایش فاصله دستمزد کارگران با خط فقر

همزمانی شیوع ویروس کرونا، رشد بیش از حد تورم و تحریم‌ها و همچنین عدم مدیریت دولت باعث شد که گرانی‌های افسارگسیخته روز به روز بیشتر شده و در این میان مشکلات معیشتی کارگران چندین برابر شود.
افزایش فاصله دستمزد کارگران با خط فقر

 سرویس اجتماعی باریش نیوز، بسیاری از نمایندگان کارگری بارها اعلام کرده اند که جامعه کارگری برای تامین معاش خانواده خود با مشکلات متعدد روبه‌رو هستند و دستمزد فعلی صرفا جوابگوی 20 تا 30 درصد هزینه‌های زندگی آنهاست.

یکی از نکات قابل‌تامل در موضوع حقوق و دستمزد کارگران، عدم تطابق سطح دستمزدها با هزینه‌های سبد معیشت آنها می باشد.

کارشناسان اقتصادی نیز در کنار نمایندگان کارگری بارها تاکید کرده‌اند که اگر دستمزد کارگران با سبد معیشت خانواده‌ها تنظیم و همخوانی نداشته باشد، قطعا اقتصاد کشور با بحرانی جدی روبرو خواهد شد.

تصویب این میزان دستمزد در سال جدید، قدرت خرید کارگران را در قعر خط فقر نگه می‌دارد و همین موضوع باعث بروز آسیب‌های اجتماعی گسترده در جامعه نظیر کودکان کار، طلاق‌های گسترده و افزایش حاشیه‌نشینی خواهد شد.

کارگرانی که توان تامین اجاره مسکن را نداشته باشند به حاشیه‌های شهر پناه می‌برند. کودکان این خانواده‌ها هم به منظور کمک به تامین هزینه‌های زندگی خانواده‌هایشان به کار روی آورده و در گام اول با تحصیل خداحافظی می‌کنند.

اما سوال اصلی که مطرح است این که آیا فاصله ۶ میلیون تومانی حقوق کارگران با خط فقر، دغدغه مسئولان مربوطه می باشد یا خیر؟ قطعا که پاسخ منفی است و اگر نگرانی آنها را در بردارد، فاصله بیش از ۶ میلیون تومانی بین خط فقر و حقوق کارگران را چگونه می خواهند توجیه نمایند؟

بسیاری از کارگران اظهار دارند که سال‌هاست که دخل‌وخرجشان با هم همخوانی ندارد و حتی اگر دستمزد آنها 50 درصد هم افزایش می یافت باز هم مشکلات آنها حل نمی شود و همچنان پابرجا خواهد بود و در راستای حل ریشه ای این مشکلات مسئولان باید به فکر مهار تورم و تقویت قدرت خرید کارگران باشند.
[


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید