00:19|یکشنبه, اردیبهشت 09 ,1403
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1399 - 10:10
کد خبر: 15964
یادداشت:

تنظیم بازار شب عید شعاری بیش نیست / اقشار ضعیف، قربانی گرانی ها

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال،بحث تنظیم بازار اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛به‌ خصوص در سال‌جاری که بازارکالاهای اساسی وضعیت چندان مطلوبی نداشته و برخی از این کالاها مانند گوشت مرغ، روغن، میوه و ... افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند.
تنظیم بازار شب عید شعاری بیش نیست / اقشار ضعیف، قربانی گرانی ها

سرویس اقتصادی باریش نیوز، مردم خود را برای استقبال از بهار آماده می‌کنند بازار  شلوغ است اما مردم بیشتر تماشاگر هستند تا خریدار. شب‌های منتهی به عید نوروز برای مردم و شهروندان همیشه با شور و اشتیاق همراه بوده اما امسال موضوع گرانی این امر را تحت تاثیر قرار داده است.

بازار شلوغ است و اغلب مردم به صورت خانوادگی به بازار آمده‌اند، برخی از مردم در حال خرید و برخی دیگر تنها نظارگر قیمت‌ها می باشند.

موج گرانی در برخی از کالاها و خدمات در روزهای پایانی سال گرچه همخوانی چندانی با وعده های مسئولان برای تثبیت قیمت ها ندارد ولی به گفته عده ای از شهروندان کم فروشی و آب رفتن کیفیت محصولات مورد نیاز مردم،نگرانی بسیار بیشتری را برای آنان رقم زده است. زیرا وقتی همه اقلام شب عید به یکباره افزایش قیمت پیدا می‌کند،پس نیاز است توزیع گسترده‌ای برای همه اقلام خوراکی انجام شود تا بتوان کنترل بهتری روی قیمت‌ها داشت.

طرح نظارت بر بازار شب عید از مهمترین وظایف دستگاه های نظارتی است، زیرا که در این ایام برخی از سودجویان اقدام به افزایش بی رویه قیمت ها می کنند که نظارت مستمر بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجمع امور صنفی و تعزیرات حکومتی می تواند مانع سوء استفاده این افراد سودجو شود که متاسفانه در ارومیه این موضوع به فراموشی سپرده شده است!

حال این سوال ذهن شهروندان را به خود مشغول کرده که چه کسی یا ارگانی پاسخگوست؟ سازمان صمت و تعزیزرات حکومتی چه نقشی دارند؟ چه کسی یا ارگانی باید بر قیمت‌ها نظارت یا تعیین قیمت کند؟ متاسفانه در پاسخ باید گفت که  بازار رها شده و کسی حاضر به کنترل نیست!

بازار همه کالاها رها شده و اختلاف قیمت بالایی حتی در چند مغازه‌ کنار هم مشهود است . هیچ شخص حقیقی و حقوقی مسئولیت گرانی را بر عهده نمی‌گیرد و علاقه‌ای به اصلاح این وضعیت بازار ندارد؛ چون همه چیز گران و افسار گسیخته شده است.

کجایند مسئولانی  که شعار مردم سرمی‌دادند و می‌دهند؟ چرا اکنون حتی یک قدم کوچک برای مردم و به نفع مردم برنمی‌دارند؟ آیا فکر می‌کنند با شعار مشکل میوه شب عید و اقلام اساسی مثل روغن و مرغ حل است؟ این گرانی ها جبران‌ می‌شود؟

اکنون شرایط به گونه‌ای است که روزبه‌روز خط فقر در حال تغییر و عمیق تر شدن است و جمعیت بیشتری به خط فقر می‌رسند و در واقع سقوط اقتصادی دارند؟ مگر نه این است که در روزهای اخیر برای چندمین بار در  سال جاری همه چیز گران شده است؟ این گرانی‌های سریالی و سرسام‌آور یعنی کوچک‌شدن سفره اقشار کم درآمد و فقرا. کارگران و کارمندان و اجاره نشین ها. چه کسی می خواهد به فکر مردم باشد؟  

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید