08:48|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 17 اسفند 1399 - 10:12
کد خبر: 15909
یادداشت:

با نزدیک شدن به شب عید؛ جیب های مردم خالی تر از همیشه

شمارش معکوس برای پایان سال و فرارسیدن ایام نوروز فرا رسیده اما متأسفانه امسال علاوه بر جا خوش کردن کرونا و ، کمبود و نگرانی برای تأمین کالاهای اساسی در بازار موجب نگرانی و دغدغه بسیاری از خانواده‌ها شده است.
با نزدیک شدن به شب عید؛ جیب های مردم خالی تر از همیشه

سرویس اقتصادی باریش نیوز، سال ۹۹ در حالی رو به پایان است، که گرانی های عجیب و غریب بیش از پیش سفره های مردم را کوچک کرده و مسئولین نیز گویی دغدغه کنترل قیمت ها را ندارند.

حال این روزهای اقتصاد خوش نیست، آمارها و شاخص‌ها نزولی هستند، این روزها متاسفانه مرگ هم روز به روز در حال افزایش است، زندگی کردن  که دیگر ... و برای زنده ماندن هزینه‌ها گزاف‌تر از آن شده که روزگار کرونایی بتواند از پس آن بربیاید، در این ایام از مرغ بی‌جان گرفته تا نان و پنیر ساده  هم لاکچری محسوب می‌شوند و دل کاسب و غیر کاسب به یارانه‌ها خوش است و همچنان چشم بر طرح مجانی شدن آب و برق دوخته‌اند، آری روزگار این روزهای مردم ما همین است...

قیمت کالاهای از اساسی و غیراساسی در روزهای منتهی به سال جدید یکی از صحبت‌های گرم محافل مردم است اما امسال به سبب شرایط ویژه اقتصادی کشور و تورم نقطه به نقطه بالای ۵۰ درصد در ماه اسفند موجب شده تا قیمت کالاها و اجناس اعم از اساسی و غیر اساسی به صورت روزانه تغییر کند.

شاید در این برهه که مردم با تنگناهای اقتصادی و معیشتی روبه‌رو هستند کرونا بهانه‌ای باشد که از بسیاری خریدها صرف‌نظر کنند ضمن اینکه شنیده‌ها و از طرفی افزایش مبتلایان به ویروس کرونا از افزایش محدودیت‌ها از اواسط اسفند ماه حکایت دارد.

درست است که کرونا و کاهش میهمانی و دید و بازدیدها موجب شده مردم به برخی خریدها بی‌رغبت شوند اما آنچه مسلم است کرونا عامل این رکود حاکم بر بازار نیست و عامل این رکود تنگناهای اقتصادی گریبانگیر مردم است که بر همه بازارها سایه انداخته و شاید کرونا فقط شرایط را بغرنج‌تر کرده باشد.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت‌ها دیگر به افزایش‌های ماهیانه هم اکتفا نمی‌کنند و روزانه و حتی ساعتی باید شاهد این جهش‌ها باشیم چنانکه کم‌کم فرهنگ امروز خرید نکنید فردا گران‌تر می‌شود در حال نهادینه شدن در جامعه است، زمانی بود که کمپین‌هایی راه می‌افتاد که فلان محصول یا بهمان کالا را نخریم تا ارزان شود اما امروز این کمپین‌ها و هشتک ها جای خود را به هر چه گران‌تر صف‌ها طولانی‌تر و متقاضیان بیشتر داده است، این طبع و خوی جدید هیچ سنخیتی با فرهنگ ما نداشته و ندارد و لزوم بازنگری در نوع خریدها بیش‌ازپیش حس می‌شود.

درحالی‌که گرانی و افزایش قیمت‌ها تبدیل به دغدغه اول این روزهای مردم بخصوص با نزدیک شدن به سال نو شده است، که مسئولین  ناظرین اقتصادی در این شهر تمایلی برای پاسخگویی به خبرنگاران در این خصوص ندارند و عملاً نیز اقدام و برنامه‌ریزی خاصی نیز در زمینهٔ مقابله با گرانی‌ها دیده نمی‌شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید